Raport: niemal połowa respondentów najwięcej wolnego czasu poświęca mediom społecznościowym

2024-04-18 06:31 aktualizacja: 2024-04-18, 12:08
Media społecznościowe. Zdjmecie ilustracyjne. Fot. PAP/DPA
Media społecznościowe. Zdjmecie ilustracyjne. Fot. PAP/DPA
49 proc. respondentów najwięcej wolnego czasu poświęca mediom społecznościowym - wynika z badania Santander Consumer Banku "Polaków Portfel Własny: Polacy w sieci". Wybór ulubionego medium społecznościowego zależy od wieku, a wyjątek stanowi platforma YouTube - zauważono.

Prawie połowa Polaków (49 proc.) najwięcej wolnego czasu w sieci poświęca na korzystanie z mediów społecznościowych – wynika z najnowszego raportu Santander Consumer Banku "Polaków Portfel Własny: Polacy w sieci". Wśród platform społecznościowych, które najczęściej kojarzą Polacy jest Facebook - zna go 98 proc. badanych, YouTube (96 proc.), i Instagram (94 proc.). Z kolei najbardziej znane komunikatory to Messenger (94 proc.), WhatsApp (91 proc.) i Skype (86 proc.).

Jak zauważyli autorzy publikacji, social media spełniają szereg funkcji m.in. rozrywkową oraz edukacyjną, a także pozwalają na dzielenie się własnym życiem z innymi.

Badanie pokazało, że 9 na 10 użytkowników internetu w wolnym czasie wchodzi na YouTube. "Drugą najpopularniejszą platformą jest Facebook – 83 proc. wskazuje na tę odpowiedź. Z kolei na Instagramie wolny czas spędza prawie 55 proc. badanych" – wymienił Dyrektor Departamentu Sprzedaży i Relacji z Klientami Biznesowymi z Santander Consumer Banku Patryk Perliński, cytowany w informacji.

Zwrócono uwagę, że wybór ulubionego medium społecznościowego zależy od wieku. "Wyjątek stanowi platforma YouTube, która jest najpopularniejsza we wszystkich grupach wiekowych – korzystają z niej zarówno 18-, 29-latkowie, trzydziestolatkowie, czterdziestolatkowie, pięćdziesięciolatkowie, jak i osoby powyżej 60. roku życia" - zaznaczono w raporcie.

Wskazano, że uznanie poszczególnych mediów społecznościowych spada wraz z wiekiem. "Najlepszym przykładem jest TikTok oraz Snapchat, które górują wśród młodych ludzi. Z pierwszej platformy korzysta 68 proc. 18-29 latków, a tylko 25 proc. seniorów. W przypadku Snapchata – 6 na 10 najmłodszych badanych spędza na nim swój wolny czas" - zauważono. Według badania odsetek ten spada wraz z wiekiem. "Co ciekawe, co trzeci respondent badania korzysta z portalu LinkedIn, służącego do kontaktów biznesowych (35 proc.)" - zaznaczono w raporcie.

Autorzy raportu zauważyli również, że respondenci w każdej grupie wiekowej najchętniej w wolnym czasie rozmawiają na Messengerze – na tę odpowiedź wskazało 84 proc. badanych. Drugim najpopularniejszym komunikatorem jest WhatsApp – korzysta z niego ponad 3/4 Polaków, a najchętniej trzydziestolatkowie (81 proc.).

Raport Santander Consumer Banku wskazał też, że wśród 18-29-latków popularnym komunikatorem jest Discord – korzysta z niego 60 proc. ankietowanych z tej grupy. Odsetek ten spada wraz z wiekiem aż do 0 proc. wśród seniorów. "Odwrotna tendencja przedstawia się w przypadku komunikatora Signal. Wśród najmłodszej grupy korzysta z niego tylko 26 proc., 27 proc. trzydziesto- i pięćdziesięciolatków, 35 proc. czterdziestolatków i aż 60 proc. osób powyżej 60 roku życia" - dodali autorzy raportu.

W raporcie wskazano, że nowe formy komunikacji, takie jak chatboty, są wykorzystywane zazwyczaj na stronach firmowych, aby klienci mogli zawsze uzyskać odpowiedzi na swoje pytania. "Chatboty są cały czas rozwijane i jak podają dane Santander Consumer Banku, 27 proc. Polaków miało z nimi kontakt w ciągu ostatniego roku. Wśród nich 4 na 10 osób zadeklarowało, że ocenia to doświadczenie jako dobre lub bardzo dobre" - poinformowano.

Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Santander Consumer Banku metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI), przeprowadzonych przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w dniach 7-22 lutego 2024 r. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa dorosłych Polaków korzystających z internetu. Próba n = 1000.

Santander Consumer Bank działa na rynku consumer finance w Polsce. Oferuje różnego rodzaju kredyty oraz lokaty i rachunek oszczędnościowy. (PAP)

Autor: Anna Bytniewska

ep/