Raport: tylko w co trzeciej szkole nie ma problemów z internetem

2024-03-25 17:24 aktualizacja: 2024-03-25, 17:32
Fot. Pixabay (zdjęcie ilustracyjne)
Fot. Pixabay (zdjęcie ilustracyjne)
Z raportu oceniającego stopień transformacji cyfrowej edukacji w szkołach publicznych wynika m.in., że problemy z internetem dostarczanym przez Ogólnopolską Sieć Edukacyjną powodują posiłkowanie się zewnętrznym łączem, a tylko w co trzeciej szkole nie ma problemów z internetem.

Opracowany przez Związek Cyfrowa Polska (ZCP) raport "Cyfrowa szkoła 4.0" zaprezentowano podczas drugiej edycji konferencji edukacyjnej CEE Edu Digital Summit w Warszawie. Celem badania zrealizowanego przez ARC Rynek i Opinia była ocena stopnia transformacji cyfrowej edukacji w szkołach publicznych.

Prezes ZCP Michał Kanownik zwrócił uwagę, że transformacja cyfrowa "przenika wszystkie sfery życia społecznego i gospodarczego", a "polskie szkoły muszą przygotować młodzież na wkroczenie na rynek pracy ery cyfrowej" i wyposażyć młodych w "niezbędne kompetencje cyfrowe".

W raporcie czytamy, że średnia ocena cyfryzacji szkół wyniosła 7,6 w dziesięciostopniowej skali. Badani nauczyciele, dyrektorzy i wicedyrektorzy placówek, którzy ocenili stopnień cyfryzacji na między 8 a 10 pkt., wskazywali na zadowalający poziom wyposażenia (38 proc.) i internetu (26 proc.).

Ci, którzy wystawili ocenę między 5 a 7 pkt, zwrócili uwagę na przestarzały sprzęt (24 proc.), problemy z dostępem do komputerów (17 proc.) i na wyzwania związane z internetem i dostępem do niego (16 proc.).

Badani zwrócili uwagę m.in. na problemy z internetem dostarczanym przez Ogólnopolską Sieć Edukacyjną (OSE, program publicznej sieci telekomunikacyjnej dla szkół, jego operatorem jest NASK – PAP). 40 proc. respondentów zauważyło, że musi posiłkować się zewnętrznym łączem.

"Z moich doświadczeń wynika, że albo łącze OSE jest za słabe, ma za niską przepustowość, albo niepotrzebnie blokuje strony, które są niezbędne w szkole" – powiedział prezes ZCP.

W raporcie czytamy, że w co trzeciej szkole nie występują problemy z internetem.

Ankietowani uważają też, że uczniowie szkół podstawowych mają lepszy dostęp do sprzętu (komputery, laptopy, tablety) niż uczniowie szkół ponadpodstawowych (61 proc. do 48 proc.).

W ocenie Kanownika pytanie o dostęp m.in. do sprzętu jest bardzo ważne w kontekście kształtowania kompetencji cyfrowych. Zwrócił uwagę, że "dysproporcja jest niepokojąca i trzeba ją jak najszybciej niwelować".

Badani wskazali też na lepszy dostęp do sprzętu w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych dla nauczycieli (średnia ocen 8,4 na 10) niż dla uczniów (średnia ocen 7,4 na 10).

Zapytani o potrzeby w zakresie wsparcia technologicznego ankietowani najczęściej wskazywali licencje na specjalistyczne oprogramowanie edukacyjne (76 proc.) i na szkolenia z zakresu nowoczesnych technologii edukacyjnych (75 proc.). 72 proc. nauczycieli oczekuje pomocy technicznej w razie problemów ze sprzętem i oprogramowaniem. Prawie jedna trzecia badanych (27 proc.) wskazała na kursy z zakresu podstawowych umiejętności cyfrowych dla nauczycieli.

Autorzy raportu podkreślili w rekomendacjach, że "cyfrowa transformacja oświaty powinna być traktowana jako proces strategiczny i priorytetowy". Zaznaczono, że "inwestycje w nowe technologie i edukację cyfrową powinny mieć charakter stały, podobnie jak gospodarcze wyniki strategiczne".

Zarekomendowano też otwartość systemu edukacji na zewnętrznych ekspertów. Podkreślono, że jednym z priorytetowych obszarów działań w Polsce "musi być rozwój dobrych praktyk z zakresu higieny cyfrowej i cyberbezpieczeństwa" wśród uczniów, nauczycieli i rodziców.

Jako konieczną wymieniono poprawę świadomości i edukację nauczycieli z zakresu wykorzystywania nowych technologii w edukacji.

Badanie przeprowadzono w lutym 2024 r. Próbę badawczą stanowiło 300 nauczycieli, dyrektorów lub wicedyrektorów szkół publicznych – podstawowych i ponadpodstawowych. (PAP)

Autorka: Paulina Kurek

kh/