Redbad Klynstra-Komarnicki odwołany
Aktor i reżyser Redbad Klynstra-Komarnicki został odwołany z funkcji dyrektora Teatru im. Juliusza Osterwy w Lublinie – przekazał urząd marszałkowski, któremu podlega instytucja. Pełniący obowiązki szefa tej instytucji został Krzysztof Adamczuk, który był wcześniej zastępcą dyrektora teatru.

Klynstra-Komarnicki był dyrektorem Teatru im. Osterwy od września 2021 r. Wcześniej przez rok pełnił obowiązki szefa tej placówki. Jego kadencja miała potrwać do 31 sierpnia 2026 r.
O odwołaniu Klynstry-Komarnickiego poinformował we wtorek rzecznik Urzędu Marszałkowskiego Remigiusz Małecki. „Przyczyną tej decyzji są ustalenia kontroli przeprowadzonej w teatrze przez urząd marszałkowski” – wyjaśnił krótko rzecznik.
Kto zastąpi Klynstrę-Komarnickiego?
Pełniącym obowiązki dyrektora został od wtorku Krzysztof Adamczuk, ale - jak zaznaczono - maksymalnie do końca sierpnia br. W komunikacie uzasadniono, że „bardzo dobrze zna Teatr im. Juliusza Osterwy w Lublinie”. Od lutego 2023 r. do stycznia br. był zastępcą dyrektora ds. inwestycji, gdzie odpowiadał m.in. za przygotowanie dokumentacji dotyczącej przebudowy teatru. Wcześniej kierował działem inwestycji i projektów unijnych w Szpitalu Neuropsychiatrycznym w Lublinie.
W opublikowanym we wtorek na portalu X oświadczeniu Redbad Klynstra-Komarnicki wskazał, że według niego głównym powodem jego odwołania był przetarg na inwestora zastępczego (podmiot, który działa w imieniu głównego inwestora – PAP) przy modernizacji Teatru Osterwy.
„W piątek wystąpiłem o przedłużenie terminu rozstrzygnięcia postępowania na inwestora zastępczego i już tego samego dnia Zarząd podjął decyzję o odwołaniu mnie ze stanowiska, a wicemarszałek Piotr Breś, który przybył do Teatru wręczyć mi odwołanie, podczas 3-minutowej rozmowy zapytał mnie przy dwóch świadkach, co zamierzam zrobić właśnie z postępowaniem na inwestora zastępczego, a następnie wręczył mi odwołanie” – relacjonuje Klynstra-Komarnicki.
W dniu wczorajszym do gabinetu dyrektorskiego w Teatrze Osterwy wkroczyli trzej smutni Panowie, wręczyli mi akt odwołania ze stanowiska Dyrektora Teatru, zarządzili także blokadę komputerów i maili całego kierownictwa Teatru, pomimo, że nie mieli do tego żadnych uprawnień.
Za co…— Redbad 🇵🇱|🇳🇱 (@Redbad_) April 8, 2025
W jego ocenie marszałek Jarosław Stawiarski „nie ma chęci rozwiązywania problemów instytucji realizującej strategiczną inwestycję województwa na 230 milinów złotych”. Aktor argumentuje, że bez odpowiedzi ze strony marszałka i pozostałych członków zarządu pozostawały wnioski czy pisma w sprawie sytuacji teatru i planowanej inwestycji. „UMWL przyznał zaledwie 1/5 środków potrzebnych dla Teatru na pełną inwentaryzację mienia, dokonanie przeprowadzki i zapewnienie siedzib zastępczych, a w kwestii zapewnienia scen zastępczych nie udzielił od ponad roku żadnej odpowiedzi” – dodał na portalu X Klynstra-Komarnicki.
W lutym ub.r. zarząd województwa lubelskiego, na którego czele stoi marszałek Jarosław Stawiarski (PiS), podjął uchwałę w sprawie wszczęcia procedury odwołania Redbada Klynstry-Komarnickiego ze stanowiska dyrektora teatru „z powodu naruszenia przepisów prawa w związku z zajmowanym stanowiskiem”. Nieprawidłowości zostały stwierdzone podczas kontroli pracowników marszałka w teatrze jeszcze w 2022 r. Rzecznik urzędu wskazywał wtedy m.in. na bezpodstawne wypłacanie blisko 140 tys. zł brutto nagród dla zastępcy dyrektora i pracowników, zapłacenie przez teatr zleceniobiorcy wynagrodzenia wyższego niż należne.
Zastrzeżenia po kontroli
Wiele zastrzeżeń do wyjaśnienia zgłosiło również Ministerstwo Kultury w piśmie do marszałka. W 2024 r. do teatru została skierowana kontrola doraźna pracowników marszałka.
Lubelska „Gazeta Wyborcza” dotarła do pisma, jakie ministerstwo wysłało do marszałka województwa lubelskiego Jarosława Stawiarskiego. Według ustaleń dziennikarzy resort powoływał się w nim na korespondencję dotyczącą szefa lubelskiego teatru i jego decyzji zarządczych, nie zdradzając nazwiska nadawcy.
Wśród zarzutów były m.in. – jak podawała w marcu ub.r. gazeta – bezprawnie naliczone nagrody roczne dla dwóch pracowników; wątpliwa współpraca teatru z Fundacją Scytia, w zarządzie której prezesem miał być mąż zastępczyni dyrektora teatru; sprawa „zniknięcia” lokat, których stan na rok 2020 wynosił 478 tys. złotych, a „dwa lata później nie pozostał już po nich żaden ślad”.
Stanowisko byłego dyrektora teatru
Odnosząc się do tych zarzutów, dyrektor Redbad Klynstra-Komarnicki odpisał wtedy lubelskiej "Wyborczej", że nagrody głównej księgowej i zastępczyni dyrektora „były opiniowane przez ówczesnego teatralnego prawnika, który napisał także opinię w tym zakresie na potrzeby kontroli”. Nawiązując do współpracy teatru z Fundacją Scytia, wyjaśnił, że jako jedyna w czasie covidu zgłosiła swoją gotowość do organizacji i przeprowadzenia nagrań spektakli „na wymaganym poziomie technicznym, w dogodnym, zaplanowanym przez Teatr czasie”.
Komentując kwestię tzw. znikających lokat, odparł, że „utrata istotnych środków finansowych w wyniku obostrzeń i zakazów covidowych spowodowała uszczuplenie środków na lokatach przeznaczonych na bieżące wydatki jednostki, co było konsekwencją pandemii”. Klynstra-Komarnicki podał, że w czasie covidu przychody teatru ze sprzedaży spadły: o 62 proc. w 2020 r., o 40 proc. w 2021 r. (w porównaniu z przychodami z 2019 r.).
Podczas konferencji w czerwcu ub.r. mówił, że stracił serce i motywację, żeby dalej pracować jako dyrektor w Teatrze Osterwy. Zapytany wprost, czy zamierza odejść ze stanowiska, odparł: „noszę się z takim zamiarem”. Jednocześnie zaznaczył, że chciałby pozostawić instytucję swojemu następcy w dobrym stanie. Zależy mu też – jak dodał - aby przekazać teatr w dobre ręce. W jego opinii nowym szefem instytucji powinna być osoba z Lublina. „W lubelskim środowisku artystycznym jest bardzo wielu profesjonalistów, którzy mogliby być dyrektorem tutaj” – stwierdził.
Teatr im. Juliusza Osterwy jest instytucją samorządu województwa lubelskiego wspólnie prowadzoną z Ministrem Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Redbad Klynstra-Komarnicki (ur. 4 maja 1969 r. w Amsterdamie) jest aktorem i reżyserem. W 1994 r. ukończył studia aktorskie w Państwowej Wyższej Szkole Teatralnej w Warszawie. W latach 2001–06 był związany z Teatrem Rozmaitości w Warszawie, jest członkiem zespołu Nowego Teatru w Warszawie. Przez pięć lat pełnił funkcję dyrektora artystycznego festiwalu Nowe Epifanie – obejmującego spektakle teatralne, koncerty i projekcje filmów – organizowanego przez Centrum Myśli Jana Pawła II w Warszawie.(PAP)
gab/ dki/ miś/ kgr// grg/