Jak podało MF w komunikacie, województwa: dolnośląskie, opolskie i śląskie otrzymały już środki na wypłatę zasiłków celowych, zwiększono budżet wojewody dolnośląskiego z przeznaczeniem na prowadzenie akcji przeciwpowodziowych i usuwanie skutków powodzi. Środki w budżecie na zadania związane z przeciwdziałaniem i usuwaniem skutków klęsk żywiołowych będą zwiększane zgodnie ze zgłaszanym zapotrzebowaniem - podkreśliło ministerstwo.
Zapowiedziało, że poszkodowani w powodzi, posiadający kredyt mieszkaniowy, jeżeli utracili, choćby czasowo, możliwość korzystania z domu lub lokalu mieszkalnego, będą mogli skorzystać z Funduszu Wsparcia Kredytobiorców (FWK), który będzie spłacał ich raty przez 12 miesięcy. Pomoc będzie bezzwrotna i niezależna od wysokości raty.
Dostępna będzie możliwość wydłużania przedsiębiorcom, których dotknęła powódź, terminów płatności najważniejszych podatków, tj. VAT, PIT i CIT. W przypadku VAT odroczenie zapłaty podatku będzie obowiązywać do 25 stycznia 2025 r. W zakresie PIT i CIT odroczenie dotyczyć będzie zaliczek na podatek i podatków należnych za sierpień–grudzień 2024 r. - poinformowało MF. Jak sprecyzowało ministerstwo, przedsiębiorcy rozliczą podatek dopiero w zeznaniu rocznym, a odroczenie dotyczyć będzie również podatku odprowadzanego do urzędu skarbowego za pracowników poszkodowanych firm.
Resort przypomniał, że od 12 września stosowana już jest zerowa stawka VAT dla darowizn wszelkiego rodzaju towarów, np. żywności, koców, śpiworów, ubrań, ale też nieodpłatnych usług, takich jak zakwaterowanie czy wynajem agregatów prądotwórczych. Z tej preferencji mogą skorzystać przedsiębiorcy przekazujący darowizny dla ofiar powodzi za pośrednictwem organizacji pożytku publicznego, jednostek samorządu terytorialnego, podmiotów leczniczych i Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych - wyjaśniono.
Jednocześnie ministerstwo zapewniło, że organy podatkowe będą rozpatrywały wnioski powodzian w pierwszej kolejności, a zaświadczenia dla poszkodowanych podatników, np. o dochodach, przychodach, niezaleganiu z daninami będą załatwiane "od ręki", zarówno złożone bezpośrednio w urzędach skarbowej czy w sposób elektroniczny.
Poszkodowani podatnicy mogą składać wnioski w dowolnym najbliższym urzędzie skarbowym. Dla ułatwienia i przyspieszenia pomocy poszkodowanym tworzone są nowe, tymczasowe punkty obsługi podatników - zaznaczyło MF. (PAP)
wkr/ mick/ know/