O PAP.pl

PAP.pl to portal PAP - największej agencji informacyjnej w Polsce, która zbiera, opracowuje i przekazuje obiektywne i wszechstronne informacje z kraju i zagranicy. W portalu użytkownik może przeczytać wybór najważniejszych depesz, wzbogaconych o zdjęcia i wideo.

Rosyjski zbiornikowiec w gdyńskim porcie. Rozpoczęły się prace, które pozwolą na usunięcie jednostki

Zarząd Morskiego Portu Gdynia (ZMPG) poinformował, że we wtorek rozpoczęły się prace techniczne na pokładzie statku "Khatanga", które pozwolą na usunięcie jednostki z portu. Rosyjski zbiornikowiec, który od 2017 r. cumuje w gdyńskim porcie, nie nadaje się do samodzielnej żeglugi.

Rosyjski tankowiec Khatanga w porcie w Gdyni, fot. PAP/Andrzej Jackowski
Rosyjski tankowiec Khatanga w porcie w Gdyni, fot. PAP/Andrzej Jackowski

"Dziś o godzinie 10.00 rozpoczęły się prace techniczne na pokładzie jednostki "Khatanga", służące przygotowaniu do jej usunięcia z Portu Gdynia. Na dodatkowe pytania ze względów bezpieczeństwa nie udzielamy komentarza" – poinformowała we wtorek rzeczniczka prasowa ZMPG Kalina Gierblińska.

Więcej

Rosyjski tankowiec "Khatanga". Fot. PAP/	Andrzej Jackowski

Rosyjski statek "Khatanga" zostanie usunięty z Portu Gdynia. Jest oficjalne potwierdzenie

Na początku lutego br. w mediach społecznościowych Ministerstwo Infrastruktury podało, że zgodnie z decyzją wydaną przez Dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni (UMG), gdyński port został zobowiązany do usunięcia rosyjskiego statku "Khatanga", który stoi w porcie od 2017 roku. Podano, że jednostka zagraża bezpieczeństwu żeglugi i jest wycofana z eksploatacji.

Rzeczniczka prasowa UMG Magdalena Kierzkowska przekazała wówczas, że dyrektor UMG wydał Zarządowi Morskiego Portu Gdynia zarządzenie usunięcia tego statku. Tłumaczyła, że są to działania zmierzające do skutecznego rozwiązania kwestii statku, który po latach przebywania w Gdyni z niejasnym i zmiennym statusem własnościowym jest obiektem niezdolnym do samodzielnej żeglugi. Statek jest bez załogi, bez zasilania i w aktualnym stanie stanowi potencjalne zagrożenie dla infrastruktury portowej.

Zapewniała wówczas, że "Khatanga" jest pod stałym nadzorem ze strony Portu Gdynia oraz służby dyżurnej Kapitanatu.

W lutym przedstawicielka gdyńskiego portu informowała, że "ZMPG będzie dążyć do sprzedaży tej jednostki, aby z jej ceny pokryć przynajmniej część zobowiązań, jakie powstały wskutek nieopłacania postoju przez rosyjskiego armatora". Informowała, że rekompensata za postój jednostki wynosi ok. 13 mln złotych.

Ministerstwo Infrastruktury w lutym br. przekazało, że ZMPG będzie domagać się od rosyjskiego armatora zwrotu kosztów za cały okres cumowania jednostki w porcie.

Gdyński magistrat na swojej stronie wskazał, że zbiornikowiec "Khatanga" ma ponad 150 metrów długości, 26 metrów szerokości i waży ponad 15 tys. ton. Służył do transportu ropy naftowej i jej pochodnych. Od 2017 roku cumuje w Porcie Gdynia, gdzie został zatrzymany, kiedy nie przeszedł kontroli technicznej. Statek miał przejść remont i odpłynąć, ale do tego nie doszło. W 2020 roku armator jednostki – Murmansk Shipping Company – ogłosił upadłość przez co "Khatanga" pozostała w porcie.

Jak wynika z informacji medialnych rosyjski zbiornikowiec dwukrotnie zerwał się z cum zagrażając bezpieczeństwu innych statków. (PAP)

dsok/ mmu/ sma/

Zobacz także

  • Szef MON: jest szansa, że Droga Czerwona zostanie sfinansowana ze środków przesuniętych z KPO. Fot. PAP/	Andrzej Jackowski

    Szef MON: jest szansa, że Droga Czerwona zostanie sfinansowana ze środków przesuniętych z KPO

  • Statek "Khatanga". Fot. PAP/Andrzej Jackowski

    Port Gdynia: rosyjski statek "Khatanga" prawdopodobnie będzie zezłomowany

  • Odbywające się pod dowództwem USA szkolenie potrwa do 20 czerwca. Fot. PAP

    New York w Gdyni, amerykański desantowiec uczestniczy w ćwiczeniach BALTOPS 2024 [NASZE WIDEO]

  • Policjanci z Centralnego Biura Śledczego Fot. PAP/Leszek Szymański

    Holendrzy próbowali ukraść 120 kilogramów kokainy w terminalu w Gdyni

Serwisy ogólnodostępne PAP