Rzeszowskie Centrum Komunikacyjne już prawie gotowe. Za trzy tygodnie otwarcie [NASZE WIDEO]

2024-02-12 15:39 aktualizacja: 2024-02-12, 20:14
Rzeszowskie Centrum Komunikacyjne. Fot. PAP/Darek Delmanowicz
Rzeszowskie Centrum Komunikacyjne. Fot. PAP/Darek Delmanowicz
Na trzy tygodnie przed oficjalnym otwarciem pokazano jak wygląda Rzeszowskie Centrum Komunikacyjne. Gotowy jest już parking podziemny, na jego dachu znajdują się stanowiska dla autobusów komunikacji miejskiej, regionalnej i międzynarodowej. Oficjalne otwarcie 1 marca.

Rzeszowskie Centrum Komunikacyjne to miejsce łączące transport drogowy z kolejowym.

„Chcemy, aby to był jeden z ważniejszych elementów naszego pomysłu na zrównoważoną mobilność w naszym mieście i regionie. Zrównoważoną, czyli ma być sprawiedliwa i dostępna zarówno dla pieszych, pasażerów komunikacji zbiorowej, rowerzystów jak i tych, którzy jeżdżą samochodami”– powiedział prezydent Rzeszowa Konrad Fijołek, tuż przed oficjalną prezentacją RCK.

RCK powstało przed Dworcem Głównym PKP. W podziemiach placu, przed wejściem na dworzec, wybudowano parking z 100 miejsc dla samochodów osobowych. Są tam również wyznaczone miejsca postoju kiss & ride oraz dla taksówek.

Miasto zleciło budowę firmie Budimex. Umowę podpisano w 2021 roku. Planowanie inwestycji zajęło rok. Pierwsza łopata została wbita w kwietniu 2022 roku.

„To była trudna inwestycja, zlokalizowana w centrum miasta, gdzie jest ogromny ruch pieszych i samochodowy. Parking  znajduje się na głębokości 8 metrów. Wywieźlismy ponad 24 tys. metrów kwadratowych ziemi i wbudowaliśmy około 700 gruszek betonu. Były też niespodzianki: niezinwentaryzowane sieci podziemne i pięć stanowisk archeologicznych” - powiedział PAP Tomasz Paprocki, dyrektor regionu Budimex.

Ta sama firma przebudowała też ulice w rejonie RCK.

Wjazd na parking jest od strony przychodni kolejowej. W podziemiach są kasy parkingowe, za postój będzie można zapłacić również w automacie przy wyjeździe. Z parkingu będzie można wejść do budynku dworca (jeszcze remontowanego) oraz na perony. Są też windy.

Podziemny parking jest monitorowany, będzie czynny przez całą dobę przez siedem dni w tygodniu. Pierwsze 15 minut jest bezpłatne, za kolejne trzeba zapłacić 2 zł, a od 31 minuty do 60 minut  - 4 zł. Druga godzina postoju kosztuje 7 zł, trzecia godzina – 8 zł.

Od czwartej do szóstej godziny opłata wynosi 18 zł, od siódmej do dwunastej – 36 zł, od trzynastej do dwudziestej czwartej – 60 zł. Za każdą kolejną rozpoczętą dobę - 95 zł. Po przekroczeniu 14 doby zarządca parkingu powiadomi straż miejską. Opłaty będą pobierane od 1 kwietnia.

Chcemy wymusić rotację aut. Stąd ceny za postój są o 1 zł wyższe niż w sąsiedniej strefie płatnego parkowania” – powiedział PAP Łukasz Dziągwa, wicedyrektor Zarządu Transportu Miejskiego, który jest administratorem parkingu. Szacuje się, że z tytułu opłat do budżetu miasta wpłynie 800 tys. zł.

Dach parkingu podziemnego, czyli plac przed dworcem kolejowym został wyłożony płytami granitowymi. Jest tam również 8 stanowisk dla autobusów komunikacji miejskiej, regionalnej i międzynarodowej.

Na szklanych wiatach i klatkach schodowych prowadzących do podziemi zamontowano instalację fotowoltaiczną. W ten sposób wyprodukowany prąd będzie wykorzystany do ładowania autobusów elektrycznych i oświetlenia RCK.

Budowa podziemnego parkingu kosztowała 66 mln zł. Inwestycję współfinansuje Unia Europejska.

„Z funduszami europejskimi jest tak, że stosunkowo łatwo jest je pozyskać, jeżeli ma się pomysł jak zainwestować te pieniądze w ludzi. Rzeszów ten pomysł ma, czego dowodem jest dzisiejsza inwestycja” – podkreślił  Jan Szyszko, sekretarz stanu w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej, który przyjechał w poniedziałek do Rzeszowa.  (PAP)

autorka: Agnieszka Lipska

jc/