Za przyjęciem nowelizacji ustawy bez poprawek głosowało 94 senatorów. Nikt nie głosował przeciw i nikt nie wstrzymał się od głosu. Wcześniej senacka Komisja Zdrowia pozytywnie zaopiniowała nowelizację. Podczas debaty nie zgłoszono nowych wniosków o charakterze legislacyjnym.
Wiceminister zdrowia Wojciech Konieczny przekazał, że analiza, którą przeprowadził Narodowy Fundusz Zdrowia, wskazywała na to, że gdyby ustawa została wprowadzona w zakładanym wcześniej czasie - z końcem marca 2024 r., 259 podmiotów udzielających świadczeń onkologicznych musiałoby zaprzestać tej działalności.
Jak dodał, jednocześnie obejmowałoby to 7,5 tys. pacjentów, którzy znaleźliby się w sytuacji bardzo utrudnionego dostępu do opieki onkologicznej.
Senator Henryk Siedlaczek (KO) ocenił, że ustawa o KSO wymaga poważnych zmian strukturalnych. Dodał, że prace nad nowelizacją powinny stanowić priorytet, biorąc pod uwagę zwiększającą się z roku na rok liczbę pacjentów onkologicznych.
Były wiceminister zdrowia, senator PiS Waldemar Kraska wskazał, że KSO jest inicjatywą, która powinna nie tylko poprawiać bezpieczeństwo, diagnostykę i leczenie onkologiczne pacjentów, ale także poprawić jakość tego leczenia.
"Każdy pacjent, który trafia do szpitala czy do poradni onkologicznej, musi mieć zaufanie, że będzie leczony w najlepszy, najnowocześniejszy sposób z tą najwcześniejszą wiedzą, jaką w tej chwilki posiadamy, jeżeli chodzi o medycynę. I właśnie naprzeciw tym oczekiwaniom wychodzi Krajowa Sieć Onkologiczna" - zaznaczył.
Dodał, że najważniejszym celem KSO jest zapewnienie każdemu pacjentowi, niezależnie od miejsca zamieszkania, jednakowych standardów diagnostyczno-terapeutycznych.
Krajowa Sieć Onkologiczna (KSO) ma zapewnić całościową opiekę onkologiczną w kraju, a poszczególne etapy leczenia mają przebiegać według ściśle określonych standardów. Najbardziej skomplikowane świadczenia medyczne będą udzielane na poziomie wysokospecjalistycznym, złożone świadczenia medyczne na poziomie specjalistycznym, a najprostsze - na poziomie podstawowym. Kwalifikacja na poszczególne poziomy oparta ma być na kryteriach biorących pod uwagę m.in. liczbę i kwalifikacje personelu medycznego i możliwości diagnostyczno-terapeutyczne.
Nowela wprowadza zmianę terminu pierwszej kwalifikacji placówek na poszczególne poziomy zabezpieczenia opieki onkologicznej. Ma ona zostać przeprowadzona do 31 marca 2025 r., co m.in. pozwoli NFZ na rzetelną weryfikację podmiotów wykonujących działalność leczniczą pod względem kryteriów warunkujących przynależność do poziomu zabezpieczenia opieki onkologicznej KSO. Zmiana terminu ma również zapewnić podmiotom czas niezbędny na przygotowanie zasobów kadrowych, organizacyjnych i ustalenie zasad przepływu informacji pomiędzy nimi.
Przewiduje się także przesunięcie terminu realizacji obowiązku nałożonego na podmioty wchodzące w skład KSO przekazywania danych o sprawowanej opiece onkologicznej z 1 kwietnia 2024 r. na 1 kwietnia 2025 r.
Nowelizacja zakłada również, że przepisy dotyczące zapisów na pierwszorazowe świadczenia opieki zdrowotnej w zakresie onkologii wejdą w życie 1 lipca 2025 r. Jak wyjaśniono, ma to związek z koniecznością przyjęcie odpowiednich zmian prawnych w zakresie centralnej e-rejestracji.
Zgodnie z ustawą o Krajowej Sieci Onkologicznej z 9 marca 2023 r., podmioty wykonujące działalność leczniczą, a niewchodzące w skład KSO, nie będą uprawnione do realizacji opieki onkologicznej w ramach zawartej z NFZ umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej od 1 kwietnia 2024 r. Nowelizacja zakłada zmianę tego terminu na 1 kwietnia 2025 r. Nowela ma wejść w życie 31 marca 2024 r.(PAP)
Autorka: Aleksandra Kiełczykowska
nl/