Głównym bohaterem "The Shadow of Catire" jest Benigno Cruza, którego prześladuje "brutalna przeszłość bandyty znanego wcześniej jako +Catire+". "W kraju rządzonym przez wojskowy syndykat przestępczy, jego ostatnią deską ratunku jest sprzedaż starej rodzinnej posiadłości pułkownikowi o imieniu Corona, który chciałby kupić posiadłość za ułamek jej ceny. +Catire+ jest zmuszony stawić czoła swoim dorosłym dzieciom i przyznać, że pomimo winy, bólu i rozlewu krwi nadal są rodziną" - czytamy w opisie festiwalowym filmu.
Odbierając Grand Prix podczas sobotniej gali zamknięcia 39. Warszawskiego Festiwalu Filmowego w Multikinie Złote Tarasy, Jorge Hernandez Aldana podkreślił, że robienie filmów w Wenezueli - skąd pochodzi - jest dziś naprawdę trudne. "Wiemy, jak wygląda system finansowania filmów w tym państwie. Znam wielu ludzi, którzy bardzo chcieliby, by w końcu coś się zadziało w ich kraju. Mieliśmy wielkie szczęście, że spotkaliśmy się z entuzjastycznym przyjęciem. Kino jest swoistą magią. Ta magia przywiodła nas tutaj i połączyła z publicznością. Jestem bardzo wdzięczny za tę nagrodę. Dziękuję jury, producentom i wszystkim, którzy sprawili, że stało się to możliwe. Początkowo wydawało się, że to się nigdy nie wydarzy. A jednak się stało" - powiedział.
Nagroda specjalna jury w konkursie międzynarodowym trafiła do Zdenka Jirasky za "I Don’t Love You Anymore". Z kolei za najlepszą reżyserię uhonorowano Davida Oelhoffena za "The Last Men", w którym wystąpił Andrzej Chyra. Aktor odczytał w imieniu reżysera podziękowania za statuetkę. "Dziękuję festiwalowi za zaproszenie +The Last Men+, a jury - za nagrodę, która napawa mnie radością i dumą (...). Dziękuję również aktorom, którzy oddali mi swoje ciała i dusze, byśmy mogli spełnić nasze wspólne marzenie" - napisał Oelhoffen.
Zwycięzców wyłoniło jury w składzie: reżyserka, scenarzystka i montażystka Dorota Kędzierzawska, bułgarska reżyserka Nadejda Koseva, ukraiński poeta, prozaik i eseista Jurij Andruchowycz, producent Georges Goldenstern oraz meksykański reżyser i scenarzysta Alejandro Torres Kennedy.
W trakcie uroczystości rozstrzygnięto również pozostałe konkursy, w tym 1-2, w którym prezentowane są pierwsze i drugie filmy pełnometrażowe. Tym razem wyróżnienie powędrowało do "Diagnosis: Dissent" Denysa Tarasova, a główna nagroda - do "Without Air" Katalin Moldovai. Obraz zgarnął tego wieczoru również nagrody FIPRESCI i Young FIPRESCI. W jury konkursu 1-2 znaleźli się reżyser i scenarzysta Feliks Falk, chińska reżyserka i producentka Ran Li i łotewska reżyserka Linda Olte. Grand Prix w konkursie filmów krótkometrażowych przyznano "Coral" Soni Oleniak. Najlepszym krótkometrażowym filmem aktorskim okazał się "Picture Day" Kelly Pike, najlepszą krótkometrażową animacją - "Canard" Elie Chapuis, a najlepszym krótkometrażowym dokumentem - "Empty Hours" Judith Longuet- Marx. Wyróżnienia trafiły do "Echa" Emi Buchwald i "Hedgehog’s Dilemma" Mateusza Rybińskiego. Filmy w tej sekcji oceniali student wydziału reżyserii czeskiej FAMU Piotr Jasiński, reżyserka i aktorka Masha Kondakova oraz reżyser Oliver Adam Kusio. Laureatem konkursu "Wolny Duch" został "Riddle of Fire" Westona Razooli. Statuetkę przyznali reżyser Samppa Batal, reżyserka Olga Chajdas oraz reżyser i scenarzysta Maciej Kawalski.
W konkursie Creme de la Creme zwyciężył "The Settlers" Felipe'a Galveza. Jurorzy w składzie prezes Zarządu Krajowej Izby Producentów Audiowizualnych Irena Strzałkowska, reżyserka i scenarzystka Natalia Koryncka-Gruz oraz reżyser i scenarzysta Grzegorz Pacek przyznali również wyróżnienie filmowi "IO" Jerzego Skolimowskiego.
Natomiast w konkursie filmów dokumentalnych najlepszy okazał się "Photophobia" Pavola Pekarcika i Ivana Ostrochovskiego. Jurorami tej sekcji byli reżyserka Aniela Astrid Gabryel, założyciel i dyrektor studia produkcyjnego Fresh Production UA Oleg Shcherbyna oraz pisarz Marko Skop.
39. Warszawski Festiwal Filmowy rozpoczął się w piątek 6 października i potrwa do niedzieli. W programie znalazło się 138 filmów z 52 krajów. Więcej informacji jest dostępnych pod adresem: https://www.wff.pl/. (PAP)
autorka: Daria Porycka
gn/