"Dotychczas spółka (CPK - PAP) na realizację projektów kolejowych z CEF (unijny instrument Łącząc Europę - PAP) pozyskała finansowanie w kwocie około 500 mln zł" - powiedział Michalski.
Michalski przypomniał, że w lipcu spółka CPK ogłosiła przetarg na wykonawcę tunelu pod Łodzią dla kolei dużych prędkości i trwają już prace przy komorze startowej dla maszyny, która będzie drążyła tunel. CPK zakłada, że otwarcie ofert w tym przetargu nastąpi we wrześniu.
Tunel dalekobieżny CPK pod Łodzią to kluczowy element tzw. Y, czyli projektowanej trasy kolei dużych prędkości między Warszawą, CPK, Łodzią, Wrocławiem i Poznaniem. Tunel będzie miał ok. 4,6 km długości. Wewnątrz znajdą się dwa tory umożliwiające jazdę pociągów w obu kierunkach.
"To jest nasz najbardziej zaawansowany projekt. W 2032 roku, po zakończeniu budowy odcinka Warszawa-Łódź, czas przejazdu skróci się do około 40 minut pomiędzy miastami" - dodał.
Centralny Port Komunikacyjny to spółka Skarbu Państwa powołana na mocy artykułu Ustawy z 10 maja 2018 r. o Centralnym Porcie Komunikacyjnym do przygotowania i realizacji Programu wieloletniego Centralnego Portu Komunikacyjnego, obejmującego budowę nowego lotniska centralnego dla Polski oraz koordynacji i realizacji inwestycji towarzyszących, w tym nowej sieci linii kolejowych, dróg ekspresowych, autostrad i pozostałej infrastruktury przesyłowej. Nadzór właścicielski nad nią sprawuje Pełnomocnik Rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego.
W ramach Programu CPK ma powstać m.in. centralne lotnisko, zlokalizowane pomiędzy Warszawą i Łodzią, oraz system kolei dużych prędkości. Nowy port lotniczy ma być przystosowany początkowo do obsługi 34 mln pasażerów rocznie i zaprojektowany w taki sposób, by w perspektywie długoterminowej mógł być elastycznie rozbudowywany, zgodnie z potrzebami i prognozami rozwoju rynku. Szacowany koszt inwestycji do 2032 r. wynosi 131,7 mld zł. (PAP)
kno/