Położona nieopodal miasta Salisbury, jedna z najsłynniejszych europejskich budowli megalitycznych, zajęła pierwsza miejsce w ankiecie zorganizowanej przez Rough Guides, brytyjskiego wydawcę przewodników. Respondenci byli bezlitośni dla tego zabytku, określając go mianem „sterty kamieni”, która nie oferuje zbyt wiele do oglądania. Ankietowani byli także rozczarowani rozmiarami zabytku, który okazał się niezbyt okazały. Zwiedzającym, którzy źle ocenili tę atrakcję zabrakło także odpowiedniego klimatu, który może nieco poprawiłby wrażenia z wycieczki. Ostatecznie to właśnie Stonehenge został okrzyknięty najbardziej przereklamowaną atrakcją turystyczną na świecie.
Na drugim miejscu, głosem respondentów, znalazł się symbol Paryża, Wieża Eiffla. Choć niezmiennie cieszy się ona dużą popularnością - jak wskazuje Rough Guides, dziennie odwiedza ją 25 tys. przyjezdnych - nie na wszystkich robi ona piorunujące wrażenie. Rozczarowani tym zabytkiem turyści narzekali na duże koszty związane z wejściem na tę stalową konstrukcję. Podkreślali także tłumy, które czekają w kolejce, by podziwiać z niej panoramę Miasta Świateł. A i widok nie zawsze rekompensuje długie kolejki i koszty. Głosujący wskazali, że o ile w pogodny dzień panorama Paryża może zapierać dech w piersiach, tak w pochmurne dni szkoda zachodu, by choć próbować napawać się tym widokiem. Suma negatywnych opinii sprawiła, że paryska atrakcja znalazła się na drugiej pozycji.
Podium zamyka położony w centrum Manhattanu Central Park. Zielone serce Nowego Jorku z kilkoma jeziorami i stawami, dwoma lodowiskami, zoo i plenerowym teatrem jednak nie zrobiło na wielu respondentach wrażenia. Oceniający tę atrakcję stwierdzili, że ostatecznie jest to tylko miejski park. W tym zestawieniu atrakcje turystyczne Stanów Zjednoczonych nie miały szczęścia, bowiem w pierwszej piątce są również wodospad Niagara i Statua Wolności.
W dalszej części zestawienia najbardziej przereklamowanych atrakcji turystycznych znalazły się także Opera w Sydney, Koloseum, Wersal, Wielki Kanion i Luwr. (PAP Life)
mmi/