O PAP.pl

PAP.pl to portal PAP - największej agencji informacyjnej w Polsce, która zbiera, opracowuje i przekazuje obiektywne i wszechstronne informacje z kraju i zagranicy. W portalu użytkownik może przeczytać wybór najważniejszych depesz, wzbogaconych o zdjęcia i wideo.

Tyle na auto planują wydać Polacy. Badanie

Chęć nabycia pojazdu w tym roku zadeklarowało 43 proc. ankietowanych, a 60 proc. z nich planuje kupić auto używane w cenie do 50 tys. złotych - wynika z badania "Portfele Polaków pod lupą" przeprowadzonego na zlecenie Volkswagen Financial Services.

Komis. Fot. PAP/Marcin Bielecki
Komis. Fot. PAP/Marcin Bielecki

Spośród osób planujących zakup samochodu w 2025 roku 40 proc. zdecydowałoby się na auto z salonu, a 60 proc. wybrałoby pojazd z drugiej ręki. W zeszłorocznym badaniu te proporcje wynosiły 36 do 64 proc.

Mając do wyboru w zbliżonej cenie nowy samochód w wersji podstawowej i używany o wyższym standardzie wyposażenia, 56 proc. wybrałoby pojazd z rynku wtórnego.

Więcej

Ładowanie samochodu elektrycznego Fot. PAP/Łukasz Gągulski

Będą dopłaty do samochodów elektrycznych. Wkrótce rusza NaszEauto

Spośród badanych, zdecydowanych na zakup pojazdu używanego, 47 proc. wybrałoby pojazd maksymalnie 5-letni. 43 proc. poszukiwałoby auta w wieku 6-10 lat. Wybór pojazdu z drugiej ręki jest motywowany przede wszystkim korzystną ceną - tak odpowiedziało 55 proc. respondentów. Natomiast deklarujący chęć zakupu nowego auta jako czynnik, który zaważył na wyborze, wskazują niezawodność - 71 proc. i bezpieczeństwo - 49 proc.

Najwięcej respondentów zdecydowanych na zakup nowego samochodu bierze pod uwagę zakres cenowy 100-150 tys. zł - 43 proc., 22 proc. zadeklarowało gotowość wydania na auto od 150 do 200 tys. zł, a 11 proc. skłonnych byłyby wydać powyżej 200 tys. zł.

Auta używane

W przypadku aut używanych najwięcej - 35 proc. badanych, skłonnych jest wydać od 25 do 50 tys. zł. 34 proc. może sobie pozwolić na zapłacenie od 10 do 25 tys. zł. 18 proc. zdecydowałoby się na pojazd przedziale 50-100 tys. zł. Najmniejsze zainteresowanie dotyczy najtańszych używanych pojazdów do 10 tys. zł - 9 proc., oraz najdroższych powyżej 100 tys. zł - 5 proc.

Ponad połowa - 55 proc. respondentów przy weryfikacji używanego samochodu przez zakupem skorzystałaby z usług niezależnego warsztatu (spadek o 6 p.p.). Z kolei 40 proc. wybrałaby autoryzowaną stację obsługi (wzrost o 11 p.p.). 29 proc. sprawdziłoby historię samochodu za pośrednictwem urzędu, firmy lub portalu oferującego takie usługi, a 26 proc. zajęłoby się tym samodzielnie.

Większość - 56 proc. planujących zakup samochodu preferuje pojazd benzynowy (wzrost o 5 p.p.). Auta elektryczne cieszą się zainteresowaniem 4 proc. badanych. Główne czynniki przemawiające przeciwko kupieniu samochodu elektrycznego to: wysoka cena - 68 proc., ograniczona liczba punktów ładowania - 54 proc. oraz zbyt mały zasięg - 51 proc.

Polacy najczęściej chcą płacić za samochód gotówką – i to zarówno za auta z drugiej ręki, jak i nowe, choć za te drugie rzadziej. 76 proc. respondentów planuje zakup samochodu używanego z własnych środków, bez zaciągania kredytu. Odsetek ten spadł o 4 p.p. w stosunku do danych publikowanych w ubiegłym roku. 11 proc. skorzystałoby z klasycznego kredytu samochodowego, a 5 proc. z kredytu samochodowego z opcją zwrotu pojazdu na koniec umowy.

40 proc. respondentów chciałoby płacić miesięczną ratę do 1000 zł. 29 proc. mogłoby sobie pozwolić na 500 zł, a 20 proc. skłonnych byłoby płacić do 1500 zł miesięcznie.

Preferencje ankietowanych dotyczące finansowania aut nowych są zbliżone. Najwięcej - 54 proc. chciałoby zapłacić gotówką (wzrost o 6 p.p.). Zainteresowaniem 24 proc. cieszy się kredyt klasyczny samochodowy, a 17 proc. skorzystałoby z kredytu samochodowego z niskimi ratami i opcją zwrotu auta.

Z badania wynika też, że klienci indywidualni najczęściej szukają informacji o ofertach samochodowych na internetowych portalach ogłoszeniowych - 69 proc. 54 proc. respondentów zasięga języka u rodziny i znajomych lub pyta mechanika. Z kolei 39 proc. poszukuje informacji bezpośrednio na stronach internetowych marek i producentów samochodów.

Cykliczne badanie "Portfele Polaków pod lupą" zrealizowała firma ARC Rynek i Opinia na zlecenie Volkswagen Financial Services pod koniec grudnia 2024 roku na reprezentatywnej grupie 1 100 dorosłych Polaków mających prawo jazdy. (PAP)

gkc/ malk/ pap/

Zobacz także

  • Tesla. Fot. PAP/EPA/ALLISON DINNER

    Tesla z nową aktualizacją. Ma pomóc w jeździe po mieście

  • Chińskie auta marki BYD. Fot. PAP/EPA/CHRISTOPHER NEUNDORF

    Polacy chętnie kupują auta z tego kraju. "Ich udział na rynku będzie coraz wyższy"

  • Zdjęcie ilustracyjne. Fot. PAP/Wojtek Jargiło

    Wątpliwy bat na kierowców. Ten zakaz jest notorycznie ignorowany

  • Elon Musk. Fot. EPA/ALLISON DINNER/SHAWN THEW / POOL

    Największy po USA rynek Tesli dotknął “efekt Muska”

Serwisy ogólnodostępne PAP