Ukończono przekop tunelu pod Zielonkami. To drugi taki obiekt na trasie Północnej Obwodnicy Krakowa

2024-01-16 14:23 aktualizacja: 2024-01-16, 16:23
Przebicie tunelu. Fot. PAP/Art Service
Przebicie tunelu. Fot. PAP/Art Service
Wykonawca budowy Północnej Obwodnicy Krakowa w ciągu drogi ekspresowej S52 ukończył przekop tunelu o długości 653 metrów pod miejscowością Zielonki. Jest to drugi obiekt tego typu znajdujący się trasie obwodnicy.

Jak poinformował we wtorek Kacper Michna z krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA), tunel pod Zielonkami, dysponujący trzema pasami ruchu w każdym kierunku, jest budowany metodą podstropową.

„Budowę tunelu rozpoczęliśmy latem 2021 roku. Co miesiąc obiekt wydłużał się średnio o ok. 25 m. Stopniowo wybieraliśmy ziemię spod kolejnych segmentów stropu i betonowaliśmy etapami dno tunelu. Dziś 'przebiliśmy' tunel na wylot – usuwając ziemię spod ostatniego segmentu stropu połączyliśmy wykopy prowadzone od wschodniej i zachodniej strony. To pozwoli skończyć betonowanie dna tunelu” - wyjaśnił przedstawiciel GDDKiA.

Kolejne etapy prac do zrobienia to budowa jezdni, montaż instalacji i wyposażenia oraz prace wykończeniowe.

Według drogowców tunel pod Zielonkami to specyficzna konstrukcja, która za względu na ukształtowanie terenu charakteryzuje się tym, że na krótkich odcinkach droga szybko opada i równie szybko się wznosi. Jej trasa biegnie też po łuku. Dlatego po ukończeniu budowy obwodnicy w tunelu będzie obowiązywać ograniczenie prędkości 80 km/h.

Wjazd do tunelu od strony Zielonek (zachodni portal) położony jest na wysokości 234 m n.p.m., a od strony Węgrzc (wschodni portal) 221 m n.p.m. Z obu stron droga pod ziemią opada, a jej najniższy punkt jest o 18 m niżej niż wjazd od strony Zielonek i 5 m niżej, niż wjazd od strony Węgrzc.

Konstrukcja tunelu ma długość 653 metrów i szerokość 37 metrów. Podczas budowy obiektu wywieziono z niego 200 tysięcy m. sześc. ziemi.

Jak zapowiedzieli przedstawiciele GDDKiA, w tunelu zostaną zainstalowane 64 kamery do monitorowania sytuacji na drodze. Pod sufitem znajdą się 23 wentylatory, których zadaniem będzie zapewnienie odpowiedniego przepływu powietrza i w razie potrzeby usunięcie dymu z wnętrza tunelu. Oświetlenie obiektu zapewni 418 lamp.

W tunelu będzie pięć przejść ewakuacyjnych między obiema nawami, rozmieszczonych co ok. 110 m, a także telefony i nagłośnienie alarmowe. Zostanie w nim zamontowany także system automatycznego gaszenia pożaru. Jak zapewniają drogowcy, będzie to pierwsze w Polsce tego rodzaju urządzenie funkcjonujące na całym podziemnym odcinku drogi.

Tunel w Zielonkach to drugi, obok gotowego już 496-metrowego tunelu w Dziekanowicach, obiekt tego typu na budowanej Północnej Obwodnicy Krakowa.

W ramach tej inwestycji powstaje dwujezdniowa droga ekspresowa S52 długości ok. 12,5 km na odcinku od węzła Modlnica (z rozbudową węzła) do węzła Kraków Mistrzejowice (bez węzła). Ten ostatni węzeł wybudowany zostanie w ramach realizacji S7 i połączy obie drogi ekspresowe, zamykając tym samym ring wokół Krakowa.

Na trasie obwodnicy zaplanowano trzy węzły drogowe: Zielonki, Węgrzce, Batowice. W ramach tego zadania powstaje także 33 km dróg lokalnych, które poprawią komunikację między poszczególnymi miejscowościami i osiedlami leżącymi wzdłuż S52. Według GDDKiA zaawansowanie wszystkich prac osiągnęło 87 proc. - zgodnie z planami trasa ma być gotowa jesienią tego roku.

Kontrakt na zadanie jest realizowany w trybie „zaprojektuj i zbuduj”. Umowa z wykonawcą, konsorcjum firm - tureckiej Gulermak i polskiej Mosty Łódź, została podpisana w listopadzie 2018 r. Wartość prac budowlanych wynosi prawie 1,9 mld zł, a łączny koszt realizacji to prawie 2,4 mld zł. Budowa Północnej Obwodnicy Krakowa otrzymała niemal 680 mln zł dofinansowania ze środków UE w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.(PAP)

autor: Rafał Grzyb

jc/