Wiceminister Marchewka: żegluga śródlądowa jest jednym z naszych priorytetów

2024-07-03 08:59 aktualizacja: 2024-08-01, 14:03
Arkadiusz Marchewka. Fot. PAP/Radek Pietruszka
Arkadiusz Marchewka. Fot. PAP/Radek Pietruszka
Resort infrastruktury uznaje żeglugę śródlądową za jeden z naszych priorytetów. Jest to tania, ekologiczna i istotna gałąź transportu - powiedział w Studiu PAP wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka (KO).

W poniedziałek wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka poinformował, że resort podpisał umowę na studium wykonalności dla nowego projektu, dzięki któremu rozbuduowany zostanie system RIS (system informacji rzecznej) na kolejnych odcinkach Odry. Rozbudowa obejmie też Wrocławski Węzeł Wodny.

Marchewka w Studiu PAP pytany o to, czy w Polsce nastąpi renesans żeglugi śródlądowej odpowiedział, że jego resort uznaje żeglugę śródlądową za "jeden z priorytetów". "Jest to tani i ekologiczny środek transportu" - dodał.

"Przez ostatnie lata liczba jednostek, które wykorzystywały żeglugę śródlądową się zmniejszyła. (...) Musimy patrzeć na żeglugę śródlądową jako na jeden z priorytetów i istotną gałąź transportu i tak właśnie na nią patrzymy" - podkreślił.

Wiceminister wyjaśnił, że rozbudowa systemu RIS to kontynuacja zapoczątkowanych w 2013 r. działań, dzięki którym system obejmuje blisko 250 km Odrzańskiej Drogi Wodnej i odcinek Warty. Podkreślił, że wspomaga on zarządzanie ruchem na śródlądowych drogach wodnych, lokalizuje statki, wysyła do kapitanów jednostek komunikaty, udostępnia mapy nawigacyjne oraz wysyła informacje pogodowe i hydrologiczne.

Marchewka przypomniał również, że w czerwcu w Gdańsku resort infrastruktury wraz z marszałkami województw: Pomorskiego, Kujawsko-Pomorskiego, Wielkopolskiego, Warmińsko-Mazurskiego i Lubuskiego podpisali list intencyjny dot. współpracy na rzecz rozwoju polskiego odcinka Międzynarodowej Drogi Wodnej E70.

"To działania które pozwolą na wypracowanie koncepcji co robić, aby stworzyć z tej międzynarodowej drogi wodnej przebiegającej przez Polskę miejsce, które zostanie lepiej wykorzystane" - powiedział.

RIS (River Information Services) to system informacji rzecznej, który wspomaga zarządzanie ruchem na śródlądowych drogach wodnych, co przekłada się na poprawę bezpieczeństwa i konkurencyjności żeglugi. Dzisiaj obejmuje blisko 250 km Odrzańskiej Drogi Wodnej i odcinek Warty. System lokalizuje statki, wysyła komunikaty do kapitanów jednostek, udostępnia mapy nawigacyjne oraz wysyła informacje pogodowe i hydrologiczne. Żegluga śródlądowa jest dzięki niemu bardziej przystępna, przez co może konkurować z innymi metodami transportu towarów. RIS przyczynia się również do optymalizacji wykorzystania infrastruktury i poprawy ochrony środowiska. 

Arkadiusz Marchewka: Świnoujście na przełomie 2028-2029 r. będzie przyjmować największe kontenerowce 

W ciągu kilku miesięcy podjęliśmy szereg kroków, by do terminala kontenerowego w Świnoujściu na przełomie 2028 i 2028 r. mogły zawijać największe na świecie kontenerowce - powiedział w Studiu PAP wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka (KO).Marchewka w Studiu PAP pytany o to, czy podczas wtorkowych międzyrządowych polsko-niemieckich konsultacji poruszany był temat budowy krytykowanego przez niektóre niemieckie środowiska terminalu kontenerowego w Świnoujściu odpowiedział że nie, a strona polska "robi swoje", jeśli chodzi o realizację tej inwestycji. "Nie było żadnych informacji, które by pokazywały, że jest jakakolwiek wątpliwość naszych sąsiadów co do tej inwestycji" - dodał.

"W ciągu kilku miesięcy podjęliśmy szereg kroków, które prowadzą nas do tego, aby do portu w Świnoujściu mogły zawijać największe na świecie kontenerowce. (...) Myślę, że przełom 2028 i 2029 to czas do którego będziemy w stanie zrealizować tę inwestycję" - zapowiedział.

Wiceminister infrastruktury podkreślił, że inwestycja jest na etapie oczekiwania na ostateczne zatwierdzenie decyzji środowiskowej a jego resort jest w stałym kontakcie z przedstawicielami konsorcjum, które wygrało przetarg na budowę terminala. "Jesteśmy zdeterminowani, aby dowieźć tę inwestycję" - zapewnił.

W maju br. podpisano umowę na przygotowanie m.in. studium wykonalności i raportu środowiskowego dla wschodniego toru podejściowego do portu w Świnoujściu.

Terminal ma powstać na wschód od falochronu terminala LNG, na "zalądowionym" obszarze Zatoki Pomorskiej. Nabrzeże przeładunkowe ma mieć długości ok. 1,3 km i głębokość 17 metrów, co pozwoliłoby na jednoczesną obsługę dwóch statków oceanicznych o długości 400 m i jednego, o długości ok. 200 m. Terminal ma mieć ok. 70 ha powierzchni. Zgodnie z założeniami terminal w Świnoujściu ma docelowo rocznie przeładowywać 2 mln TEU (TEU to jednostka miary odpowiadająca pojemności, używana w odniesieniu do portów i statków kontenerowych, równoważna objętości standardowego kontenera o długości 20 stóp).

Inwestycja ma być realizowana w dwóch etapach, przy czym pierwszy z nich oznacza połowę docelowej zdolności przeładunkowej, czyli 1 mln TEU. Nowy terminal powinien rozpocząć działalność na początku 2028 r.

W 2023 r. polskie porty przeładowały 145 mln ton towarów. Porty w Szczecinie i Świnoujściu 35,3 mln ton. (PAP)

Autor: Adrian Kowarzyk

kgr/