Umowa przewiduje ponadto możliwość dokupienia kolejnych 32 pojazdów, wtedy łączna wartość kontraktu, za 95 lokomotyw, wzrośnie do 3,5 mld zł.
"Podpisujemy umowę na zakup 63 lokomotyw wielosystemowych z opcją na kolejne 32. Zamówienie podstawowe to jest 2,3 mld zł, zaś w przypadku skorzystania z opcji to zamówienie będzie wynosiło 3,5 mld zł. Oznacza to, że podpisujemy kontrakt największy w historii PKP Intercity (w przypadku skorzystania z opcji - PAP)" - powiedział Gontarz.
Przypomniał, że w przypadku pociągów typu Pendolino wartość kontraktu wyniosła ok. 2,8 mld zł.
Jak wcześniej informował przewoźnik, pierwsze dwie lokomotywy powinny być dostarczone w ciągu dwóch lat od daty podpisania umowy. Całe zamówienie ma być zrealizowane w terminie 60 miesięcy.
Zamówione nowe lokomotywy będą mogły poruszać się na liniach kolejowych zasilanych różnym napięciem, a prędkość maksymalna pojazdów ma wynieść 200 km/h. Lokomotywy będą posiadały homologację na sześć krajów i docelowo będą mogły poruszać się po Polsce, Niemczech, Austrii, Czechach, Słowacji i na Węgrzech.
Wszystkie lokomotywy będą wyposażone w system ETCS (cyfrowy system sterowania ruchem kolejowym - PAP) poziomu drugiego oraz m.in. diagnostykę pokładową, system przeciwpożarowy, system monitoringu, systemy sterowania drzwiami składu wagonowego, system lokalizacji GPS oraz system łączności pokład/ziemia.
Zamówione lokomotywy nie są pierwszymi pojazdami o tak dużej prędkości wyprodukowanymi przez Newag dla PKP Intercity. W ramach wcześniejszego, wartego blisko 388 mln zł brutto kontraktu, nowosądecki producent dostarczy spółce 15 nowoczesnych pojazdów rozwijających prędkość do 200 km/h.
Ponadto pod koniec 2020 roku przewoźnik odebrał ostatnie z 30 lokomotyw elektrycznych serii EU160 Griffin. Pojazdy rozwijają prędkość do 160 km/h. Wartość kontraktu obejmującego dostawę 30 lokomotyw wraz ze świadczeniem usług utrzymania technicznego pojazdów wyniosła 551,4 mln zł brutto. W marcu tego roku PKP Intercity zamówiło kolejne 20 lokomotyw Griffin o wartości 524,6 mln zł brutto. 13 grudnia 2023 r. została odebrana pierwsza z nich.
Jak wyjaśniono, po realizacji wszystkich zamówień przez Newag PKP Intercity będzie dysponować 96 lokomotywami Griffin o prędkości 160 km/h oraz 78 lokomotywami Griffin o prędkości 200 km/h. W przypadku skorzystania z opcji, liczba ta wzrośnie do 110, co oznacza, że przewoźnik pozyska ponad 200 lokomotyw. (PAP)
autor: Łukasz Pawłowski
gn/