Z najnowszego badania “Women and AI: Challenges, Perceptions, and Perspectives in the CEE Region” organizacji Women Go Tech wynika, iż Polki używają narzędzi AI, między innymi ChatGPT, GPT-4 i OpenAI Codex, do zadań takich jak tłumaczenia językowe, planowanie podróży i codzienne obowiązki. Niektóre z nich wykorzystują sztuczną inteligencję także do planowania finansów, programowania i tworzenia treści. Zdaniem autorów badania średni wynik Polek - 87 proc. - znacznie przekracza regionalną średnią.
“Według wielu badań kobiety przyjmują nowe technologie i metody pracy później niż mężczyźni. Jednak w tym przypadku widać, że role się odwracają; kobiety nie tylko już korzystają z narzędzi AI, ale ponad dwie trzecie z nich wyraża chęć dowiedzenia się więcej o ich zastosowaniach. Co ciekawe, zrobiłyby to nawet kosztem swojego osobistego czasu, co wskazuje na bardzo duże zainteresowanie technologią” - przekazała, cytowana w publikacji, dyrektor generalna Women Go Tech, Jarune Preikšaite.
Badanie zidentyfikowało również bariery, z którymi borykają się korzystające z AI Polki i inne kobiety w regionie. To m.in. obawy o prywatność i bezpieczeństwo danych, brak szkoleń i wsparcia oraz kwestie związane z pewnością siebie.
Z rezultatów badania wynika, że tylko 9 proc. polskich pracodawców ustanowiło zasady korzystania z AI i zapewniło wytyczne dla pracowników. Zaledwie 15 proc. z nich zezwala na korzystanie z narzędzi sztucznej inteligencji, ale bez żadnych wskazówek ani wsparcia.
“Zaangażowanie pracodawców jest bardzo ważne. Jeśli kobiety są zachęcane do korzystania z narzędzi AI w miejscu pracy, czują się bardziej pewne siebie i generalnie mają mniej barier związanych z technologią” - oceniła Jarune Preikšaite.
Dyrektor generalna Women Go Tech podkreśliła, że według badania więcej kobiet byłoby również bardziej skłonnych do korzystania z narzędzi sztucznej inteligencji, gdyby widziały wyraźną korzyść dla swojej produktywności. W ocenie autorów badania potrzebne są szkolenia w przystępny sposób wyjaśniające funkcje i możliwości AI.
Badanie "Women and AI: Challenges, Perceptions, and Perspectives in the CEE Region" zostało przeprowadzone przy wsparciu Google.org oraz OBWE i objęło ponad 5400 kobiet z 13 krajów europejskich. (PAP)