Ziętka: edukacja włączająca dotyczy wszystkich uczniów i każdej placówki

2024-05-20 15:21 aktualizacja: 2024-05-20, 15:53
Podsekretarz stanu w MEN Izabela Ziętka. fot. PAP/Marcin Obara
Podsekretarz stanu w MEN Izabela Ziętka. fot. PAP/Marcin Obara
Wiceministra edukacji narodowej Izabela Ziętka powiedziała w poniedziałek w Senacie, że edukacja włączająca dotyczy wszystkich uczniów i każdej placówki, bo są w szkołach dzieci wymagające natychmiastowej pomocy.

W Senacie odbyła się konferencja poświęcona wspieraniu zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży przez edukację włączającą.

Edukacja włączająca to organizacja kształcenia mającego zapewnić warunki do edukacji i uczestnictwa w życiu społecznym wszystkim uczącym się osobom, m.in. uczniom z niepełnosprawnościami, mającym trudności z uczeniem się (dysgrafia, dysleksja) czy borykających się z problemami ze zdrowiem psychicznym.

Otwierając debatę, marszałkini Senatu Małgorzata Kidawa-Błońska podkreśliła, że zdrowie psychiczne najmłodszych jest bardzo ważne.

"Teraz możemy przystąpić do kompleksowego rozwiązywania problemów" – podkreśliła. Zadeklarowała, że wnioski z konferencji parlamentarzyści postarają się zamienić w rozwiązania prawne.

Wiceministra edukacji Izabela Ziętka powiedziała, że "edukacja włączająca nie jest ideologią". "Ten temat dotyczy wszystkich uczniów i każdej placówki oświatowej. Dotyczy nie tylko uczniów z tzw. niepełnosprawnością, lecz tego, by wszyscy w szkole czuli się dobrze i byli zaopiekowani" – podkreśliła.

Według niej, wdrażając edukację włączającą, nie należy stawiać jej w opozycji do szkół specjalnych.

"Mamy w szkołach dzieci, które wymagają od nas natychmiastowej pomocy" – zaznaczyła.

Z danych MEN wynika, że obecnie więcej dzieci z orzeczeniami jest w szkołach ogólnodostępnych niż w specjalnych.

Ziętka podkreśliła, że tym dzieciom należy się pomoc i trzeba zrobić wszystko, by zapewnić im dostęp do edukacji jak najbliżej miejsca zamieszkania i w pełni dostosowaną do ich potrzeb.

"Są już pewne rozwiązania prawne, które tę pomoc powinny zapewnić. Po rozmowach z nauczycielami i rodzicami wiemy, że wygląda to różnie. Nauczyciele nie otrzymują odpowiedniego wsparcia, choćby narzędzi do diagnozy" – powiedziała wiceszefowa MEN.

Wiceprezydentka Warszawy Renata Kaznowska, mówiąc o polityce miasta wobec problemów zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży, powiedziała, że w stolicy działa prawie 30 poradni psychologiczno-pedagogicznych. Poinformowała, że miasto uruchamia program, który ma zwiększyć liczbę pracujących w stołecznych placówkach psychiatrów dziecięcych.

"Będziemy udzielać grantów finansowych dla lekarzy, którzy jako drugą specjalizację będą chcieli wybrać psychiatrię dziecięcej" – powiedziała.

Lekarz, który skorzysta z takiej oferty, będzie musiał po specjalizacji przepracować trzy lata w warszawskiej placówce udzielającej świadczeń z zakresu zdrowia psychicznego.

Damian Kupczyk, psycholog, pedagog i terapeuta dziecięcy, prezes Czepczyński Family Foundation – współorganizatora poniedziałkowej konferencji, podkreślił, że edukacja włączająca i nauka empatii powinny być elementem nauki kompetencji XXI w.

"Każdy wymaga tego, by inni rozumieli jego myślenie, wygląd, sposób postępowania. Uczymy dzieci przechodzić przez ulicę, uczmy je też, jak zachowywać się w relacji z dziećmi z niepełnosprawnościami" – podkreślił. (PAP)

Autorka: Anita Karwowska

kh/