Raport PAP na Kongresie PR: 77 proc. dziennikarzy korzysta z informacji prasowych

2020-09-24 18:21 aktualizacja: 2020-09-24, 18:31
77 proc. dziennikarzy korzysta na co dzień z informacji prasowych nadsyłanych przez firmy i instytucje, ponieważ znacznie ułatwia im to pracę – wynika z badania zrealizowanego przez Polską Agencję Prasową. Najbardziej wartościowe komunikaty to te, które zawierają dane liczbowe, kontakt do nadawcy i ekspertów oraz zdjęcia.

Raport pt. „Konstrukcja i dystrybucja informacji prasowej” został opracowany przez PAP we współpracy z Instytutem Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego. Można go bezpłatnie pobrać na stronie Centrum Prasowego PAP (https://centrumprasowe.pap.pl/raporty/). 

Wnioski z raportu zaprezentował wiceprezes Polskiej Agencji Prasowej Łukasz Świerżewski podczas Kongresu Profesjonalistów PR w Rzeszowie (24-25 września 2020 r.).

Z badania wynika, że 77 proc. ankietowanych dziennikarzy korzysta w swojej pracy z informacji prasowych i – co ważne – znacznie ułatwia im to pracę. Aż 69 proc. respondentów w informacjach prasowych znajduje materiały pomocne w tworzeniu artykułów i innych materiałów redakcyjnych. 

„Co więcej, 75 proc. dziennikarzy zadeklarowało, że ma pełną swobodę w korzystaniu z informacji prasowych. To oznacza, że redakcje nie stosują polityki zamykania się na komunikację PR” – mówił Łukasz Świerżewski, prezentując dane z raportu.

Według niego, te wyniki są bardzo pozytywną informacją dla branży PR i dla specjalistów w działach komunikacji. „To znacznie lepsza ocena niż to, co czasami można usłyszeć od dziennikarzy w opiniach korytarzowych” – podkreślał wiceprezes PAP.

Świerżewski przedstawiał uczestnikom przykłady informacji prasowych dystrybuowanych za pośrednictwem Centrum Prasowego PAP, które w ciągu minionych miesięcy były w czołówce komunikatów opublikowanych przez redakcje odbierające serwis informacyjny PAP. 

Podkreślał, że zarówno zawartość informacji, szata graficzna, jak i termin jej wysłania – to wszystko są czynniki ważne, aby wyróżnić komunikat prasowy wśród ogromnej ilości tego rodzaju informacji przesyłanych do polskich mediów. 

„My jako PAP dystrybuujemy tych informacji kilkaset miesięcznie, a to przecież nie jest jedyne źródło takich informacji dla mediów” – mówił Łukasz Świerżewski.  

Największą szansę na publikację informacji prasowej mają teksty zawierające dane liczbowe – tak zadeklarowało 89 proc. ankietowanych. Równie wysoko pozycjonowane są komunikaty prasowe zawierające dane kontaktowe do nadawcy komunikatu i ekspertów (86 proc.), zadbane pod kątem formy graficznej i stylistycznej (83 proc.), a także informacje unikające opisów produktów i szczegółowego opisu rozwiązań komercyjnych (80 proc.). 

To, co uatrakcyjnia informację prasową, to w pierwszej kolejności zdjęcia będące ilustracją dla przesyłanych treści – taką odpowiedź wybrało 87 proc. dziennikarzy. Ponadto ankietowani pozytywnie postrzegali fakt zawarcia czytelnego komunikatu, iż nadawca informacji ma prawa do przesłanych materiałów i przekazuje je dziennikarzowi (85 proc.). Wykorzystanie infografik w komunikatach doceniło 83 proc. respondentów. 

Dziennikarze zostali poproszeni także o ocenę obecnie otrzymywanych informacji prasowych. Okazało się, że ponad połowa badanych (55 proc.) spotkała się ze zbyt nachalną treścią marketingową. Nieco rzadziej ankietowani skarżyli się na nadmiar zbędnych danych i wypowiedzi w przesyłanej informacji prasowej (39 proc.) lub wielokrotne wysyłanie tej samej informacji do redakcji (32 proc.). 

Na pytanie, z jakich źródeł badani dziennikarze najczęściej pozyskują informacje potrzebne w ich pracy, aż ponad połowa ankietowanych (58 proc.) wskazała właśnie na informację prasową przesyłaną mailem. Nieznacznie mniej respondentów odpowiedziało, że są to indywidualne rozmowy (45 proc.), konferencje prasowe (42 proc.) czy media społecznościowe (37 proc.).

Aż 76 proc. ankietowanych deklarowało, że chętnie współpracuje z PR-owcami zatrudnionymi w przedsiębiorstwach oraz instytucjach. 

W badaniu udział wzięło 132 dziennikarzy, pracujących w portalach internetowych, prasie drukowanej, radiu i telewizji. 

Źródło informacji: Centrum Prasowe PAP

Źródło informacji: Centrum Prasowe PAP

PAP Mediaroom – Materiały partnerskie i zlecone