„Porozmawiajmy” - kampania, która zachęca do pomagania rozmową

2020-12-03 11:05 aktualizacja: 2020-12-03, 12:03
Kampania „Porozmawiajmy”
Kampania „Porozmawiajmy”

Pandemia COVID-19 wpływa negatywnie na samopoczucie wielu z nas. Szczególnie w okresie okołoświątecznym, gdy tęsknota za najbliższymi staje się wyjątkowo dotkliwa. W tej sytuacji pierwszą i najprostszą pomocą, jaką można komuś zaoferować jest rozmowa. Aby ją ułatwić, Facebook wspólnie z Fundacją Dajemy Dzieciom Siłę oraz Fundacją eFkropka zainicjował kampanię #Porozmawiajmy. Jej głównym elementem jest poradnik dla dorosłych i młodzieży, który tłumaczy, jak prowadzić rozmowę z osobą mogącą potrzebować wsparcia oraz jak zadbać o własną równowagę psychiczną: https://porozmawiajmyfb.pl/.

Wielu z nas źle znosi to, jak pandemia zmieniła naszą codzienność. Boimy się o przyszłość, o zdrowie swoje i bliskich, o pracę. Wyniki badania* Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę (FDDS) pokazują, że w okresie od połowy marca do końca czerwca aż jedna trzecia osób w wieku 13-17 lat oceniała swój dobrostan psychiczny jako bardzo zły lub raczej zły.

„Dotykanie się łokciem na powitanie to nie to samo co uścisk dłoni czy przytulenie. Dystans społeczny i brak bliskości z innymi ludźmi mogą bardzo negatywnie wpływać na psychikę każdego z nas. Warto zatem zadbać o siebie, swoją rodzinę, przyjaciół i znajomych” - mówi Joanna Krzyżanowska-Zbucka, lekarz psychiatra, współzałożycielka Fundacji eFkropka.

„W tym trudnym dla wszystkich czasie warto nie pozostawać samemu z tym, co przeżywamy. Rozmowa o emocjach pozwala je nazwać i wyrazić. Możemy zrzucić z siebie ich ciężar, poczuć ulgę, a przede wszystkim doświadczyć obecności drugiej osoby, która może być kojąca także w formie kontaktu online. Naszym dobrym słowem i otwartością możemy wesprzeć również innych” - mówi Marta Wojtas, psycholożka z Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę.

Nie zawsze jednak wiemy, jak zacząć dobrą i wspierającą rozmowę. Czy nie będzie to odebrane jako niegrzeczne? Czy w ogóle powinniśmy się odzywać, a jeżeli już postanowiliśmy porozmawiać, jak to robić, by dać poczucie zrozumienia i wsparcia? Na te pytania odpowiada poradnik stworzony przez psychologów i psychiatrów z fundacji Dajemy Dzieciom Siłę i eFkropka, którzy na co dzień pomagają osobom w kryzysach psychicznych oraz prowadzą telefony zaufania. Oprócz wskazówek co do prowadzenia rozmowy, poradnik zawiera również informacje o instytucjach i organizacjach, które udzielają profesjonalnej pomocy.

Inicjatywę #Porozmawiajmy wspierają influencerzy, którzy również uważają, że otwarcie się na szczerą rozmowę z bliską, zaufaną osobą jest pierwszym krokiem do lepszego samopoczucia psychicznego. To m.in Aleksandra Żebrowska, Krzysztof Gonciarz oraz Janina Bąk znana jako Janina Daily.

„Z platform Facebooka każdego dnia korzysta 2,5 miliarda ludzi. To ogromna odpowiedzialność, szczególnie w momencie, gdy nasze aplikacje stały się podstawowym narzędziem codziennej komunikacji i podtrzymywania relacji z bliskimi. Dobrze jednak wiemy, że nic nie zastąpi relacji bezpośrednich. Ich brak ma wpływ na równowagę psychiczną i samopoczucie, dlatego wykorzystując nasze platformy chcemy promować i zwiększać dostęp do treści, które dają wsparcie i pomagają w radzeniu sobie w trudnych chwilach” - mówi Jakub Turowski, szef zespołu ds. polityki publicznej Facebooka w Polsce.

Poradnik składa się z szeregu wskazówek przygotowanych przez psychologów i psychiatrów dotyczących m.in. tego:

• Jak rozpocząć rozmowę z bliską osobą przeżywającą trudności;

• Jak podtrzymywać i pogłębiać rozmowę, a także jakich zwrotów unikać;

• Jak rozmawiać o trudnych emocjach (online i offline);

• Jak odpowiedzieć na wpis w internecie, w którym bliska nam osoba sygnalizuje, że źle się czuje.

Pełna treść poradnika dostępna jest na stronie https://porozmawiajmyfb.pl/.

*Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę, Negatywne doświadczenia młodzieży w trakcie pandemii, 2020 r.

KONTAKT:

Piotr Czarniak

Hill and Knowlton Strategies

e-mail: Piotr.Czarniak@hkstrategies.com

tel. +48 609 520 578

Źródło informacji: Biuro prasowe Facebooka

Źródło informacji: Biuro prasowe Facebooka

PAP Mediaroom – Materiały partnerskie i zlecone