W Międzynarodowym Centrum Kongresowym i Spodku po raz kolejny spotkały się ze sobą kreatywność i odwaga stawiających pierwsze kroki w biznesie oraz doświadczenie i wiedza tych, którzy odnieśli rynkowe sukcesy.
„Naszym celem jest, aby wydarzenie start-upowe, które towarzyszy XI Europejskiemu Kongresowi Gospodarczemu, było jak najbardziej efektywne i dawało realne korzyści i kontakty. Zaczynałem biznes 20 lat temu i wiem, jakim wyzwaniem jest dotarcie do największych klientów. Mam nadzieję, że to miejsce wam to ułatwi i pomoże wypromować projekty” – mówił Wojciech Kuśpik, prezes PTWP, inicjator Europejskiego Kongresu Gospodarczego.
„Bardzo nam na was zależy. Na waszym myśleniu o gospodarce przyszłości. Zależy nam, żeby wcielać wasze pomysły w życie i by zadziwiać nimi świat. Patrzę na różne części świata, szczególnie Dolinę Krzemową. Właśnie tam wielu Polaków realizuje swoje marzenia – powiedział Marcin Krupa, prezydent Katowic. – Wydaje mi się, że krok po kroku, rok po roku, my również będziemy mogli się pochwalić ciekawymi realizacjami, które będą efektem fuzji dużego biznesu z wami, mniejszymi, ale już wiele znaczącymi firmami” – podkreślał.
Wyzwanie udziału w konkursie Start-up Challenge podjęła rekordowa liczba 300 start-upów z kilku kontynentów. Autorzy 18 najciekawszych zgłoszeń zaprezentowali się w Scale-up Alley – dedykowanej biznesowym wizjonerom przestrzeni katowickiego Spodka. Spośród nich jury wyróżniło 6 najciekawszych start-upów w Polsce. Ich twórcy zaprezentowali swoje pomysły przed audytorium Europejskiego Kongresu Gospodarczego, największej biznesowej imprezy w Europie Centralnej.
Najlepsze start-upy wyłonione w konkursie Start-up Challenge
W kategorii HEALTH & BIOTECHNOLOGY (medycyna, zdrowie, technologie medyczne, farmacja, biotechnologia) zwycięzcą został Bioceltix. Jury przyznało nagrodę za ambitny plan badań klinicznych, opracowany model biznesowy, możliwość skalowania rozwiązań. Doceniono również kompetencje zespołu. Firma jest start-upem biotechnologicznym z branży weterynaryjnej, który rozwija leki wykorzystujące komórki macierzyste, celując w schorzenia szczególnie wymagające nowych, skuteczniejszych i bezpieczniejszych metod leczenia. To jeden z globalnych pionierów wdrażających bezpieczną dla zwierząt i skalowaną biznesowo technologię terapeutycznego wykorzystania zwierzęcych, allogenicznych (jeden dawca – wielu biorców) komórek macierzystych.
W kategorii ENVIRONMENT (ochrona środowiska: technologie dla klimatu, ekologiczne uprawy, smart energy, wykorzystanie surowców, przetwórstwo odpadów) wybrana została firma MakeGrowLab. Jej rozwiązanie pozwala na ograniczenie zastosowania plastikowych opakowań, przy jednoczesnym braku konieczności dodatkowego składowania odpadów z produkcji spożywczej. Jury doceniło niskie koszty produkcji oraz możliwości skalowania biznesu. Projekt firmy to wertykalna Farma SCOBY – szybko odnawiającego się i w pełni biodegradowalnego materiału, który da się wykorzystać np. do produkcji opakowań jednorazowych zastępujących plastik, tekstyliów czy produktów wnętrzarskich. Materiał SCOBY może rosnąć lokalnie na odpadach, w pomieszczeniu bez dopływu energii słonecznej, co wyróżnia go z grupy surowców szybko odnawiających się. MakeGrowLab oferuje także pomoc dla przedsiębiorstw we wprowadzaniu gospodarki cyrkularnej.
W kategorii NEW INDUSTRY (przemysł 4.0, robotyka, automatyzacja, systemy produkcji, nowe materiały, przemysł kosmiczny) wygrała firma QNA technology. Jury przyznało nagrodę za wysoki poziom innowacyjności rozwiązania i szeroką gamę proponowanych obszarów komercjalizacji. Firma pracuje nad syntezą najwyższej jakości kropek kwantowych niezawierających kadmu, kropek emitujących w kolorze niebieskim oraz kropek do konwerterów promieniowania, mających zastosowanie w fotowoltaice oraz w hodowli roślin. Rozwiązanie może przynieść przełom na rynku wyświetlaczy, prowadząc do wyparcia technologii OLED.
W kategorii TRADITION & MODERNITY (przemysł tradycyjny, energetyka, telekomunikacja, transport, budownictwo) zwyciężył Hyper Poland. Jury przekonało nowatorskie wykorzystanie technologii hyperloop, zakładające stopniową implementację na istniejącej sieci kolejowej oraz szczegółowo zaplanowany proces badawczy. Doceniono również zaawansowany proces uzyskiwania ochrony patentowej. Hyper Poland to jedyna firma na świecie dysponująca technologią stopniowej implementacji koncepcji hyperloop do unowocześnienia branży kolejowej. Dzięki temu pomysłowi da się zmodernizować istniejącą infrastrukturę kolejową do prędkości 300 km/h bez konieczności budowania nowych, generujących wysokie koszty, korytarzy transportowych i tras. Koncepcja ta pozwala pojazdom na poruszanie się na istniejących torach kolejowych z użyciem pasywnej lewitacji magnetycznej, a potem na przekształcenie tego rozwiązania w system próżniowy, umożliwiający osiąganie prędkość 600 km/h na istniejących torach i 1200 km/h na nowych, dedykowanych trasach.
W kategorii BUSINESS PROCESSES (zarządzanie, analityka, ICT, cyberbezpieczeństwo, logistyka, HR) wyróżniona została firma ProperGate, która została doceniona za pomysł oparty na pogłębionej analizie rynku i potrzebach jego uczestników oraz za duży potencjał skalowalności biznesu. Doceniony został także dynamiczny zespół. Firma opracowała oprogramowanie w formie aplikacji webowej do zarządzania logistyką na dużych budowach kubaturowych, skierowane do inwestorów i generalnych wykonawców, którym zależy na optymalizacji kosztów projektu, eliminacji marnotrawstwa czasu i większej wydajności logistyki. ProperGate digitalizuje zamawianie dostaw i monitorowanie materiałów na placach budowy w zatłoczonych centrach miast, daje też narzędzie koordynatorowi logistyki i podwykonawcom: zapewnia dostarczenie, rozładunek i dostęp do materiałów w oczekiwanym miejscu i porze.
W kategorii CLIENT & LIFESTYLE (handel, customer experience, e-commerce, fintech, edutech, gaming, sport, przemysł czasu wolnego) nagrodę zdobyła firma Salesbook. Spółka została doceniona za rozwiązania procesowe w znacznym stopniu wpływające na poprawę efektywności działania sprzedawców poprzez pełną automatyzację raportowania oraz analizę reakcji klienta na przesłaną ofertę. Jury zwróciło także uwagę na ciekawe portfolio wdrożeń rynkowych. To aplikacja sprzedażowa i prezentacyjna dla nowej generacji handlowców mobilnych, których zadaniem jest dotarcie do klienta, analiza jego potrzeb oraz zaprezentowanie i konfiguracja produktu. Salesbook otwiera nowe możliwości wpływu na skuteczność rozmowy handlowej, analizuje jej jakość, umożliwiając zarazem zaawansowaną analitykę, pozwalającą na określenie najbardziej optymalnej ścieżki sprzedaży. Start-up zrealizował już wdrożenia dla takich marek jak Prudential, Mercedes, BMW, Innogy, Fortum, Axpo.
Tegoroczne European Start-up Days gromadzi w Spodku i Międzynarodowym Centrum Kongresowym ponad 3 tys. uczestników.
Współgospodarzem European Start-up Days jest Miasto Katowice.
Więcej informacji o Europejskim Kongresie Gospodarczym: www.eecpoland.eu/pl
Szczegółowe informacje na temat European Start-up Days: www.estartupdays.eu/pl
Więcej informacji:
European Start-up Days – www.estartupdays.eu
Europejski Kongres Gospodarczy – www.eecpoland.eu
Organizator – Grupa PTWP – www.ptwp.pl
Zapraszamy również:
Facebook: facebook.com/estartupdays/
Twitter: twitter.com/estartupdays
Instagram: https://www.instagram.com/estartupdays/
#ESD #ESD2019
Dodatkowe informacje dla mediów:
Marta Stach, Imago PR | M. 609 808 119 | E. marta.stach@imagopr.pl
Źródło informacji: Biuro prasowe EKG