Europosłowie rozszerzają środki pomocowe COVID-19 na sektor transportu

2021-02-11 13:39 aktualizacja: 2021-02-11, 13:52
© European Union 2012 - EP
© European Union 2012 - EP
Europosłowie poparli zmiany przepisów dotyczących ruchu lotniczego, a także terminów ważności niektórych certyfikatów. Ma to wesprzeć sektor transportu podczas pandemii.

W marcu 2020 Parlament Europejski tymczasowo zawiesił zasadę "wykorzystaj albo tracisz", aby powstrzymać linie lotnicze przed wykorzystywaniem zaplanowanych przydziałów czasu na start i lądowanie tylko po to, by zachować je w kolejnym sezonie. Zwolnienie to wygasa 27 marca 2021 roku.

Według najnowszych prognoz Eurocontrol ruch lotniczy w tym roku ma być o połowę mniejszy niż w zeszłym roku. Aby zapewnić większą przejrzystość sposobu wykorzystania przydziałów czasu na start lub lądowanie w przyszłości, PE przedstawił plan powrotu do normalnego stosowania zasady "wykorzystuj albo tracisz".

Teraz, gdy zasady wykorzystania slotów zostały zaktualizowane, linie lotnicze będą musiały wykorzystać co najmniej 50 proc. planowanych przydziałów czasu na starty i lądowania w sezonie letnim i zimowym 2021 roku (zamiast 80 proc. wymaganych przed pandemią), tak aby mogły one zachować je w kolejnych sezonach. Ponadto Komisja Europejska może w przyszłości rozszerzyć nowe zasady na inne sezony i dostosować minimalny poziom wykorzystania do przedziału od 30 proc. do 70 proc. Ma to pozwoli KE na szybkie reagowanie na zmieniające się natężenie ruchu lotniczego w czasie pandemii.

"W rekordowym czasie udało nam się zaktualizować skomplikowane, ale niezwykle strategiczne zasady dla sektora lotniczego, który najbardziej ucierpiał w wyniku pandemii. Udało nam się znaleźć równowagę między wprowadzeniem konkurencji na rynku przydziałów czasu na start lub lądowanie a koniecznością ochrony poszkodowanego sektora " - powiedział sprawozdawca Francuz Dominique Riquet (Renew).

Parlament Europejski przedłużył również przepisy dotyczące ważności niektórych zaświadczeń, licencji, kontroli okresowych i szkoleń, które są zwykle wymagane w sektorze transportu na mocy 15 różnych przepisów UE.

Europosłowie argumentowali, że biorąc pod uwagę obowiązujące obecnie surowe wymogi sanitarne, utrudnione jest odnawianie prawa jazdy, sprawdzanie przydatności samochodu do ruchu drogowego lub dokonanie przeglądu bezpieczeństwa kontenerów. Nowe przepisy umożliwiają zachowanie ważności tych dokumentów przez kolejne 10 miesięcy, jeżeli ich ważność wygasła między 1 września 2020 r. a 30 czerwca 2021 r. Rządy państw UE mogą zrezygnować z przedłużania ważności dokumentów lub odraczania kontroli. Jednak, aby zapewnić sprawne funkcjonowanie jednolitego rynku, muszą one akceptować przedłużone certyfikaty z innych państw członkowskich.

Parlament i Rada UE konsultowały się nieformalnie przed głosowaniem. Teraz, gdy posłowie dali zielone światło, Rada musi zatwierdzić przepisy, aby mogły one wejść w życie po opublikowaniu ich w Dzienniku Urzędowym UE

kic/