„Widać wyraźny wzrost w porównaniu do wyników uzyskanych w sezonie 2021. Jagodę kamczacką i jej przetwory spróbowało wtedy 3,9 mln osób (Kantar, lipiec 2021). Dziś badania pokazują 2,9 mln nowych konsumentów zainteresowanych spróbowaniem tych owoców. Najwięcej jest ich w miastach między 100-500 tys. i wśród osób z wyższym wykształceniem” - mówi Urszula Krassowska, dyrektor zarządzający Public Division, Kantar Polska.
„Ostatnio wiele się mówi o jagodzie kamczackiej. Aktualny sondaż nas nie dziwi, ale bardzo cieszy. Plantatorzy to ludzie bardzo zaangażowani i pełni pasji. Aby się o tym przekonać, zapraszamy już w czerwcu na plantacje jagody kamczackiej w całej Polsce. Będzie można poznać i samodzielnie zrywać świeże owoce. Na jagodę kamczacką nie trzeba czekać do lata. Wielu plantatorów oferuje, przez cały rok, swoje owoce w formie soków NFC, konfitur, owoców liofilizowanych czy wina” - zachęca Andrzej Krupiński, prezes Stowarzyszenia Plantatorów Jagody Kamczackiej.
Owoc przyszłości
„Nie dziwi nas wynik sondażu i fakt, że Polacy najchętniej chcieliby spróbować jagody kamczackiej. W Polsce to nowy, wciąż mało znany owoc, który kusi wczesną wiosną, po zimie, gdy jesteśmy spragnieni świeżości. Jej atrakcyjność wzmacniają walory prozdrowotne. Coraz większe zapotrzebowanie na zdrową żywność doskonale wpisuje jagodę kamczacką w XXI wiek. To owoc przyszłości” - mówi Justyna Kusibab-Mruk, plantator i przetwórca jagody kamczackiej, Plantin.
„Cieszy nas, plantatorów i przetwórców, że tylu Polaków chce spróbować. To jedna z najcenniejszych jagód uprawianych w Polsce. Cały czas odkrywamy jej walory, najnowsze badania pokazują, że zwiększa naszą wydolność fizyczną. Przez cały rok można się zaopatrzyć we wspaniałe przetwory - soki, jagodę suszoną, miód z jagodą kamczacką. Zbiory haskapu trwają tylko 2 tygodnie w roku, więc koniecznie Ci co planują jej spróbować świeżej, na przepięknych polskich plantacjach, powinni śledzić kampanię >>Czas na polskie superowoce!<<” - mówi Małgorzata Jaszyk z firmy Nutracevit, shop.biohaskap.com.
„Coraz popularniejsze w Polsce owoce jagody kamczackiej to źródło wielu witamin i wyjątkowych prozdrowotnych właściwości. W sezonie polecamy odwiedzenie plantacji. Można zobaczyć jak wyglądają i jak smakują świeże owoce zrywane prosto z krzaczka. To okazja do odpoczynku na łonie natury i spróbowania owoców na surowo i w formie przetworów. Konfitur, soków i coraz popularniejszych win” - mówi Beata Warulik, Gospodarstwo Haskap.
Nowa borówka
Jakie są źródła tak dużej popularności jagody kamczackiej? W pewnej mierze z uprawą tego gatunku wiąże się nadzieje na powtórzenie sukcesu borówki wysokiej. Gatunek ten jeszcze 25 lat temu niemal zupełnie nieznany, podpierający się „amerykańskimi korzeniami”, dziś uprawiany jest niemal we wszystkich regionach i postrzegany przez Polaków jako realna wizytówka naszego eksportu.
Pomimo pewnych wizualnych podobieństw do jagód borówki – owoce jagody kamczackiej mają znacznie szersze przeznaczenie w przetwórstwie. Idealnie nadają się do wyrobu lodów czy ciast, także soków i wspomnianych win. Znacznie też częściej sprzedawane są w formie mrożonej.
„Obserwujemy wśród konsumentów wzrost świadomości roli odżywiania w budowaniu naturalnej odporności organizmu i regenerację pocovidową. Stąd zainteresowania produktami typu superfood, tzw. super żywnością, w tym superowocami. To żywność naturalnego pochodzenia o dużym zagęszczeniu składników odżywczych. Takie właśnie są owoce jagodowe, uprawiane z takimi sukcesami w Polsce, w tym kamczatka. To ogromna ilość witamin, minerałów i antyoksydantów zamknięta w małej, podłużnej, jagodzie” – dodaje Justyna Kusibab-Mruk, plantator i przetwórca jagody kamczackiej, Plantin.
Czerwiec na plantacjach jagody kamczackiej
Skala upraw kamczatki w Polsce może imponować. Zawsze w czerwcu wiele plantacji jest otwartych dla zbierających. Wtedy też w wielu sklepach kupić można świeże owoce jagody kamczackiej. Mają orzeźwiający smak, a przede wszystkim pojawiają się wiosną, gdy podaż krajowych owoców jest jeszcze na niskim poziomie. Więcej o tym „Dlaczego warto jeść jagody kamczackie” przeczytać można w Serwisie Zdrowie PAP – link.
Badanie zrealizowała firma Kantar w ramach projektu „CORE TEAM - promocja konsumpcji owoców i warzyw i forum współpracy sektora”. Sondaż zrealizowano 11-16 marca 2022 r., na reprezentatywnej próbie 1002 Polaków w wieku 15 lat i więcej. Techniką wywiadów bezpośrednich w domach respondentów (CAPI). Projekt sfinansowano ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw.
Źródło informacji: Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw
Źródło informacji: Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw