Rozwój elektromobilności w Polsce oraz w Europie. Plany marki Jaguar dotyczące samochodów elektrycznych

2023-04-05 14:09 aktualizacja: 2023-04-05, 14:17
Jaguar
Jaguar
Plany Unii Europejskiej zakładają całkowite zakończenie sprzedaży nowych samochodów spalinowych do 2035 roku. Producenci chcący oferować swoje modele na terenie wspólnoty muszą do tego czasu dostosować ofertę do wymagań UE. Marka Jaguar informuje o zamiarach odejścia od silników spalinowych już w 2025 roku. Strategia Jaguara Land Rovera obejmuje również osiągnięcie całkowitej neutralności węglowej w swoich fabrykach oraz łańcuchach dostaw.

Rozwój elektromobilności w Polsce i Europie

Jak podaje Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych, w grudniu 2021 roku liczba samochodów elektrycznych oraz hybrydowych w Polsce przekroczyła 38 000. Przyrost ich liczby wyniósł 101% r/r. Po polskich drogach poruszało się wówczas ponad 19 200 samochodów z napędem PHEV oraz 18 795 aut całkowicie bezemisyjnych.

Według grupy analitycznej JATO Dynamics w 2021 roku zarejestrowano w Europie ponad 1,2 mln pojazdów o napędzie elektrycznym oraz ponad 1 mln aut hybrydowych. W stosunku do 2020 roku ich przyrost wyniósł kolejno 63% oraz 68%.

Udział samochodów elektrycznych wśród wszystkich modeli sprzedawanych na rynku Europejskim w 2021 roku to ponad 10%. Największy procent modeli BEV w ogólnej sprzedaży samochodów odnotowano w 2021 roku Norwegii – 63,7%.

Według danych PSPA we wrześniu 2022 roku na Polskich drogach poruszało się już ponad 27 500 samochodów o napędzie hybrydowym PHEV oraz 27 200 aut elektrycznych BEV. Oznacza to łączny wzrost o 44% w stosunku do analogicznego okresu 2021 roku. Liczba dostawczych i ciężarowych samochodów elektrycznych pod koniec Września 2022 wynosiła ponad 2400 sztuk.

Plany Unii Europejskiej zakładają, że w 2030 roku na terenie wspólnoty będzie funkcjonować 3,5 mln stacji ładowania samochodów elektrycznych. Z końcem 2021 roku ich liczba wynosiła około 225 tys. W 2050 roku w krajach UE ma funkcjonować już ponad 16 mln stacji ładowania. Po trzech kwartałach 2022 roku w Polsce liczba stacji wynosiła 2460, z czego 701 z nich to stacje szybkiego ładowania DC.

Wkład marki Jaguar w rozwój elektromobilności

Marka Jaguar zamierza całkowicie skupić swoją działalność na samochodach elektrycznych już w 2025 roku. Do 2039 roku firma planuje osiągnąć całkowitą neutralność klimatyczną również w swoich fabrykach Jaguar Land Rover oraz na całej długości łańcucha dostaw.

Wśród powodów przemawiających za przejściem na auta elektryczne Jaguar wymienia m.in. wysoką sprawność silników elektrycznych – nawet 97% w stosunku do 30-40% w silnikach spalinowych. Więcej informacji o tym, dlaczego warto rozwijać auta elektryczne, Jaguar przedstawia pod adresem https://www.jaguar.pl/samochody-elektryczne.

Pierwszy w pełni elektryczny model Jaguara – I-Pace, to samochód od podstaw zaprojektowany do napędu BEV. Jego akumulatory zostały umieszczone w podwoziu, dzięki czemu nie ograniczają przestrzeni w bagażniku oraz w kabinie. Dodatkowo stanowią element konstrukcji samochodu, która w rezultacie jest sztywniejsza. Efektem tego jest wzrost pewności prowadzenia.

Elektryczny Jaguar I-Pace potwierdza, że marka w dalszym ciągu zamierza kierować się przede wszystkim przyjemnością prowadzenia swoich modeli. Maksymalna moc 400 KM oraz moment obrotowy wynoszący 696 Nm przekładają się na wysokie osiągi samochodu. Jaguar I-Pace oferuje przyspieszenie 0-100 km/h w 4,8 s oraz zasięg wynoszący do 470 km na jednym ładowaniu. Specjalna konstrukcja akumulatora pozwala na długotrwałe generowanie wysokiej mocy i wysoką odporność na zmiany warunków otoczenia. Dodatkowe informacje o modelu I-Pace są dostępne pod adresem https://www.jaguar.pl/suv/elektryczny-suv-lf24.

Źródło informacji: Jaguar
 

Źródło informacji: Jaguar

Uwaga: Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną.

PAP Mediaroom – Materiały partnerskie i zlecone