Rozwój elektromobilności w Polsce i Europie
Jak podaje Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych, w grudniu 2021 roku liczba samochodów elektrycznych oraz hybrydowych w Polsce przekroczyła 38 000. Przyrost ich liczby wyniósł 101% r/r. Po polskich drogach poruszało się wówczas ponad 19 200 samochodów z napędem PHEV oraz 18 795 aut całkowicie bezemisyjnych.
Według grupy analitycznej JATO Dynamics w 2021 roku zarejestrowano w Europie ponad 1,2 mln pojazdów o napędzie elektrycznym oraz ponad 1 mln aut hybrydowych. W stosunku do 2020 roku ich przyrost wyniósł kolejno 63% oraz 68%.
Udział samochodów elektrycznych wśród wszystkich modeli sprzedawanych na rynku Europejskim w 2021 roku to ponad 10%. Największy procent modeli BEV w ogólnej sprzedaży samochodów odnotowano w 2021 roku Norwegii – 63,7%.
Według danych PSPA we wrześniu 2022 roku na Polskich drogach poruszało się już ponad 27 500 samochodów o napędzie hybrydowym PHEV oraz 27 200 aut elektrycznych BEV. Oznacza to łączny wzrost o 44% w stosunku do analogicznego okresu 2021 roku. Liczba dostawczych i ciężarowych samochodów elektrycznych pod koniec Września 2022 wynosiła ponad 2400 sztuk.
Plany Unii Europejskiej zakładają, że w 2030 roku na terenie wspólnoty będzie funkcjonować 3,5 mln stacji ładowania samochodów elektrycznych. Z końcem 2021 roku ich liczba wynosiła około 225 tys. W 2050 roku w krajach UE ma funkcjonować już ponad 16 mln stacji ładowania. Po trzech kwartałach 2022 roku w Polsce liczba stacji wynosiła 2460, z czego 701 z nich to stacje szybkiego ładowania DC.
Wkład marki Jaguar w rozwój elektromobilności
Marka Jaguar zamierza całkowicie skupić swoją działalność na samochodach elektrycznych już w 2025 roku. Do 2039 roku firma planuje osiągnąć całkowitą neutralność klimatyczną również w swoich fabrykach Jaguar Land Rover oraz na całej długości łańcucha dostaw.
Wśród powodów przemawiających za przejściem na auta elektryczne Jaguar wymienia m.in. wysoką sprawność silników elektrycznych – nawet 97% w stosunku do 30-40% w silnikach spalinowych. Więcej informacji o tym, dlaczego warto rozwijać auta elektryczne, Jaguar przedstawia pod adresem https://www.jaguar.pl/samochody-elektryczne.
Pierwszy w pełni elektryczny model Jaguara – I-Pace, to samochód od podstaw zaprojektowany do napędu BEV. Jego akumulatory zostały umieszczone w podwoziu, dzięki czemu nie ograniczają przestrzeni w bagażniku oraz w kabinie. Dodatkowo stanowią element konstrukcji samochodu, która w rezultacie jest sztywniejsza. Efektem tego jest wzrost pewności prowadzenia.
Elektryczny Jaguar I-Pace potwierdza, że marka w dalszym ciągu zamierza kierować się przede wszystkim przyjemnością prowadzenia swoich modeli. Maksymalna moc 400 KM oraz moment obrotowy wynoszący 696 Nm przekładają się na wysokie osiągi samochodu. Jaguar I-Pace oferuje przyspieszenie 0-100 km/h w 4,8 s oraz zasięg wynoszący do 470 km na jednym ładowaniu. Specjalna konstrukcja akumulatora pozwala na długotrwałe generowanie wysokiej mocy i wysoką odporność na zmiany warunków otoczenia. Dodatkowe informacje o modelu I-Pace są dostępne pod adresem https://www.jaguar.pl/suv/elektryczny-suv-lf24.
Źródło informacji: Jaguar
Źródło informacji: Jaguar