KNM 2024: trzeba zwiększyć transfer nowych rozwiązań technologicznych do gospodarki

2024-09-27 11:20 aktualizacja: 2024-09-27, 11:23
PAP - Kadr z filmu
PAP - Kadr z filmu
Rozwój polskiego przemysłu motoryzacyjnego przyszłości wymaga przyspieszenia komercjalizacji wyników pracy instytutów badawczych. Do tej kwestii odnosi się tworzona właśnie strategia Sieci Badawczej Łukasiewicz - mówi dr Hubert Cichocki, prezes tej instytucji. Hubert Cichocki był gościem drugiego dnia Kongresu Nowej Mobilności w Łodzi (23-26 września).

Prezes Sieci Badawczej Łukasiewicz wziął udział w panelu dyskusyjnym „Buy Polish - Developing the Polish Automotive Industry of the Future”. Podczas tego wydarzenia rozmawiano o sposobach rozwijania polskiego, opartego na pojazdach elektrycznych, sektora motoryzacyjnego.  

„Instytuty Sieci Badawczej Łukasiewicz już dziś realizują prace na rzecz szeroko rozumianej branży automotive w kontekście elektromobilności. Prace te dotyczą przede wszystkim rozwiązań elektronicznych oraz technologii materiałowych” - wyjaśnia Hubert Cichocki.

Podkreśla jednocześnie, że powstająca właśnie strategia Sieci Badawczej Łukasiewicz kładzie zasadniczy nacisk na kwestie związane z komercjalizacją wyników pracy instytutów badawczych. „Zagadnienia związane z komercjalizacją są istotnym wyzwaniem. Chcemy, by Instytuty Łukasiewicza były w polskiej polityce naukowej tymi, które wyspecjalizują się w zagadnieniach z zakresu wdrożeń, z zakresu transferu technologii” - wskazuje Hubert Cichocki.

Według niego instytuty Polskiej Akademii Nauk czy niesieciowe instytuty badawcze skupione są w zasadniczej części na prowadzeniu badań podstawowych, podczas gdy instytuty Łukasiewicza powinny posiadać zdolności do podnoszenia poziomów gotowości technologicznej projektów. A w konsekwencji transferować rozwiązania techniczne i gotowe technologie do polskiej gospodarki. 

„Warto wskazać, że powstająca strategia Sieci Badawczej Łukasiewicz jako podstawowe kierunki działalności i badań bierze pod uwagę dwa zagadnienia istotne z punktu widzenia szeroko rozumianej elektromobilności. Kierunek chemiczny, gdzie historycznie instytuty zrzeszone w Sieci Badawczej Łukasiewicz mają istotne kompetencje, oraz kwestie związane z mikroelektroniką i fotoniką, które również są niezbędne dla branży elektromobilności” - mówi prezes Cichocki. 

Źródło informacji: PAP MediaRoom

Źródło informacji: PAP MediaRoom

Uwaga: Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną.