Droga ekspresowa S10 Szczecin – Piła
W ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku zrealizowana zostanie między innymi droga ekspresową S10 Szczecin - Piła. Trasa składa się z ośmiu odcinków o łącznej długości 113,4 km. Po podpisaniu umowy na fragment S10 Łowicz Wałecki - Piecnik w przetargu pozostanie już tylko odcinek Szczecin Kijewo - Zdunowo. Dla tego pierwszego od strony zachodniej odcinka, Sąd Okręgowy w Warszawie na skutek skargi jednego z oferentów nakazał odrzucenie pierwotnie wybranej w przetargu oferty i ponowny wybór oferty najkorzystniejszej. Obecnie oferty są analizowane zgodnie z wyrokiem Sądu.
Terminy realizacji S10
Wykonawcy mają 10 miesięcy od podpisania umowy na opracowanie projektu budowlanego i złożenie wniosku o decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). GDDKiA zakłada, że jej procedowanie zajmie siedem miesięcy, a na prace w terenie przypadną kolejne 22 miesiące. Z czasu realizacji robót wyłączone będą okresy zimowe od 16 grudnia do 15 marca.
S10 Łowicz Wałecki – Piecnik
Inwestycja rozpoczyna się na zachód od węzła Łowicz Wałecki, w miejscu zakończenia poprzedzającego odcinka S10 Cybowo - Łowicz Wałecki. Węzeł Łowicz Wałecki będzie zlokalizowany na zachód od tej miejscowości i od tego miejsca S10 będzie prowadziła nowym śladem na północ od obecnej DK10. Droga ominie od północy Mirosławiec. Na przecięciu z DW177, na wschód od miasta, będzie zlokalizowany węzeł Mirosławiec. Od tego miejsca S10 pobiegnie przy obecnej DK10, od północy omijając miejscowość Nieradź. Odcinek zakończy się na połączeniu z kolejnym odcinkiem realizacyjnym przed węzłem Piecnik.
Na nowej trasie zaplanowano realizację węzłów Łowicz Wałecki i Mirosławiec. Powstanie też osiem wiaduktów i estakada oraz siedem górnych przejść dla zwierząt i dwa dolne.
Terminy wykonania rozbudowy DK22
Dla inwestycji został opracowany projekt budowlany i uzyskana decyzja ZRID. W związku z tym, po podpisaniu umowy GDDKiA przekaże wykonawcy plac budowy, dzięki czemu będą mogły ruszyć prace budowlane. Na ich wykonanie przewidziano 19 miesięcy z wyłączeniem okresów zimowych (od 16 grudnia do 15 marca).
Droga krajowa nr 22 dostosowana do współczesnych standardów
Inwestycja obejmuje całkowitą przebudowę DK22 od miejscowości Ostrowiec do początku realizowanej obecnie w formule Projektuj i buduj obwodnicy Szwecji. Wykonana zostanie nowa nawierzchnia drogi, dostosowana do obecnie obowiązujących obciążeń 11,5 ton/oś. Jezdnia będzie miała dwa pasy ruchu po 3,5 m i obustronne opaski po 0,5 m. Na całej trasie, po jej wschodniej stronie, będzie ścieżka pieszo-rowerowa o nawierzchni bitumicznej. Lewoskręty pojawią się na przebudowanym skrzyżowaniu z drogą powiatową do Głowaczewa. W Nowej Szwecji powstaną dodatkowe jezdnie zapewniające obsługę terenu przyległego do drogi, a także ekrany akustyczne. Zostaną wykonane cztery zatoki autobusowe, a droga zyska też nowe oznakowanie poziome i pionowe.
Źródło informacji: GDDKiA
Źródło informacji: GDDKiA