O PAP.pl

PAP.pl to portal PAP - największej agencji informacyjnej w Polsce, która zbiera, opracowuje i przekazuje obiektywne i wszechstronne informacje z kraju i zagranicy. W portalu użytkownik może przeczytać wybór najważniejszych depesz, wzbogaconych o zdjęcia i wideo.

Materiał partnerski

Konferencja prasowa „Wrocław - miasto, w którym chce się żyć! Prezentacja badań pollingowych”

W dniu 25.03.2025 r. w Polskiej Agencji Prasowej odbyła się konferencja prasowa pt. „Wrocław - miasto, w którym chce się żyć! Prezentacja badań pollingowych”, podczas której został zaprezentowany raport przygotowany przez Instytut Badań Internetu i Mediów Społecznościowych. W spotkaniu z dziennikarzami wzięli udział: Radosław Michalski, dyrektor Departamentu Marki Miasta Wrocław, Magdalena Okulowska, prezeska Agencji Rozwoju Aglomeracji Wrocławskiej, Agata Dzikowska, dyrektorka Wydziału Komunikacji Społecznej oraz Anna Żak, Instytut Badań Internetu i Mediów Społecznościowych.

Instytut Badań Internetu i Mediów Społecznościowych
Instytut Badań Internetu i Mediów Społecznościowych

Wrocław to dobre miejsce do życia, studiowania i pracy - wynika z raportu Instytutu Badań Internetu i Mediów Społecznościowych. Badania przeprowadzone były w styczniu na reprezentatywnej grupie 1036 osób, wyłączając mieszkańców Wrocławia.

Z czym Wrocław kojarzy się Polakom? Takie pytanie postawiono w badaniu opinii przeprowadzonym w Polsce na początku stycznia. Wśród wielu atrakcji miasta najwięcej głosów zyskało wrocławskie ZOO oraz krasnale. To także miasto, które nie-wrocławianie wskazywali najczęściej jako miejsce, w którym chcieliby zamieszkać.

„Wrocław przoduje wśród miast, do których Polacy chcieliby się przenieść. Około 30 procent respondentów bierze pod uwagę Wrocław jako potencjalne miejsce zamieszkania. Spośród tych, którzy planują w najbliższym czasie przeprowadzkę, to 40 procent” - podkreślał Radosław Michalski, dyrektor Departamentu Marki Miasta.

Z badania przeprowadzonego przez IBIMS wynika, że Wrocław kojarzy się Polakom również z ofertą kulturalną, perspektywą uzyskania dobrej pracy i wrocławskimi uczelniami wyższymi. Najbardziej rozpoznawalnymi wydarzeniami kulturalnymi jest Jarmark Bożonarodzeniowy, festiwale Jazz nad Odrą i Nowe Horyzonty oraz odbywające się regularnie na początku maja bicie rekordu Guinnesa.

Jako elementy ściągające do Wrocławia ankietowani wymieniali przede wszystkim możliwość znalezienia dobrej pracy, bezpieczeństwo i zieleń.

„Wrocław przyciąga różne branże, w tym największe światowe firmy, dzięki temu, że od 20 lat promuje strategię gospodarki opartej na wiedzy. Zauważalny jest potencjał rynku pracy, a także oferta edukacyjna. Wrocław jest ważnym ośrodkiem edukacyjnym. To 106 tysięcy studentów i 30 uczelni wyższych, publicznych oraz prywatnych i to daje możliwości rozwojowe” - zaznaczyła Magdalena Okulowska, prezeska Agencji Rozwoju Aglomeracji Wrocławskiej.

Wrocław w czerwcu ubiegłego roku powołał do życia Departament Marki Miasta. Takie departamenty istnieją w wielu europejskich, ale nie tylko w europejskich miastach. Stolica Dolnego Śląska była czwartym miastem w Polsce, które powołało taką jednostkę - po Rzeszowie, Warszawie i Gdańsku, która ma skupiać się przede wszystkim nad całością tego, czym jest marka Wrocławia.

„Te badania pomogą nam zrozumieć, jakie skojarzenia i emocje budzi słowo Wrocław. W jaki sposób na tej marce można zbudować trwały kapitał i projekty rozwojowe dla miasta. Potencjał emocjonalny, sentyment, który mamy, kiedy słyszymy o Wrocławiu, sprawia, że podejmujemy poważne decyzje na temat tego, gdzie osiąść, gdzie pojechać na studia, z jakim miejscem związać swoją przyszłość” - podkreślił Radosław Michalski, dyrektor Departamentu Marki Miasta.

Pozytywne opinie Polaków na temat Wrocławia potwierdzają także międzynarodowe badania. W prestiżowym rankingu European Cities & Regions of the Future 2025 Wrocław zajął nie tylko pierwsze miejsce w kategorii europejskich miast średniej wielkości, ale został liderem, jeśli chodzi o przyjazność dla biznesu oraz kapitał ludzki i najlepsze miejsce do życia. Przyznano mu też drugą lokatę wśród miast o największym potencjale ekonomicznym.

„Wyniki badań i obecna pozycja marki Wrocławia, to efekt przede wszystkim konsekwentnej realizacji strategii rozwoju miasta i odpowiedniego rozłożenia jej akcentów” - mówi Radosław Michalski, dyrektor Departamentu Marki Miasta Urzędu Miejskiego Wrocławia. 

Od czasów Bogdana Zdrojewskiego, który po 1990 roku osadził wizję Wrocławia na fundamentach kultury i nauki, przez okres rozwoju inwestycyjnego i umiędzynaradawiania Wrocławia kontynuowany przez Rafała Dutkiewicza, do współczesnych nam akcentów zogniskowanych na dbałości o jakość życia mieszkańców w ich najbliższej okolicy poprzez m.in. naprawy infrastruktury miejskiej, czy inwestycje w zieleń, wymianę pieców czy transport publiczny. Skutek tej 35-letniej polityki widzimy w raporcie wskazującym na Wrocław jako lidera miast, do których Polacy chcieliby się przenieść.

„Na pracę nad marką Wrocławia składa się wiele osób i instytucji - uzupełnia Radosław Michalski. - Obok przywoływanych w badaniach uczelni wyższych, instytucji kultury i sportu, są to także NGO’sy, lokalni przedsiębiorcy i międzynarodowe korporacje, a nade wszystko sami mieszkańcy, którzy widząc wyzwania, z jakimi mierzy się miasto, a także zgłaszając postulaty dotyczące remontów, napraw czy oczekiwań inwestycyjnych ze strony miasta, zarazem widzą Wrocław w pełni jako dobre miejsce do życia. Wyniki badań odzwierciedlają opinie zbudowane na własnym doświadczeniu lub informacjach zasłyszanych. Mieszkańcy Wrocławia mówią o swoim mieście dobrze i są z niego dumni”.

„Wyniki badań, to przede wszystkim ogromna odpowiedzialność, którą czujemy, pracując nad marką Wrocławia - dodaje Radosław Michalski. - Motywują nas do jeszcze intensywniejszej pracy i, nie porzucając bieżących planów, do skupienia się na wyzwaniach horyzontalnych, z którymi już przychodzi mierzyć się miastom europejskim, takimi jak zmiana demograficzna, troska po poprawę jakości powietrza i zapewnienie mieszkańcom bezpieczeństwa, w kontekście nowych ryzyk związanych z destabilizacją światowej sceny politycznej i wojną za wschodnią granicą Polski”.

Departament Marki Miasta Wrocław
Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną.

Serwisy ogólnodostępne PAP