O PAP.pl

PAP.pl to portal PAP - największej agencji informacyjnej w Polsce, która zbiera, opracowuje i przekazuje obiektywne i wszechstronne informacje z kraju i zagranicy. W portalu użytkownik może przeczytać wybór najważniejszych depesz, wzbogaconych o zdjęcia i wideo.

Materiał partnerski

Nowa strategia EXATEL S.A.: spółka chce stać się głównym partnerem technologicznym polskich firm i instytucji publicznych

Cyberbezpieczeństwo i wzmacnianie odporności cyfrowej, technologiczne wsparcie biznesu oraz sektora publicznego, rozwój sieci 5G i infrastruktury telekomunikacyjnej, zrównoważony rozwój: to tylko niektóre z elementów nowej strategii spółki EXATEL na lata 2025-2027. Firma chce również wykorzystać swój globalny zasięg, autorskie systemy informatyczne i unikalne kompetencje, aby jeszcze skuteczniej angażować się m.in. w walkę z dezinformacją czy ochronę infrastruktury krytycznej.

PAP - Kadr z filmu
PAP - Kadr z filmu

Konferencja „EXATEL Telco Summit”, która odbyła się w środę, 26 marca br., w Warszawie, dotyczyła strategii spółki na lata 2025-2027. Obejmuje ona szereg działań i projektów inwestycyjnych, odpowiadających największym wyzwaniom rynkowym związanym m.in. ze stabilnością oraz bezpieczeństwem szeroko pojętych usług telekomunikacyjnych i cyfrowych.

Dr Tomasz Kruk, prezes EXATEL S.A., oraz Jacek Terpiłowski, wiceprezes ds. sprzedaży i techniki spółki, przedstawili nową strategię firmy na lata 2025-2027. Zgodnie z jej założeniami EXATEL planuje przejść swoistą transformację: od operatora telekomunikacyjnego do strategicznego partnera technologicznego polskich firm i instytucji publicznych.

„Jesteśmy w tej chwili mocno kojarzeni z obszarem publicznym, telekomunikacyjnym, finansowym i energetycznym, ale chcemy wejść z kompletnymi usługami do pozostałych sektorów naszego rynku, między innymi do handlu, przemysłu i samorządów, poszerzając znacząco nasze portfolio usługowe" - powiedział prezes Jacek Terpiłowski.

Prezes Tomasz Kruk zaznaczył, że EXATEL zamierza zostać zaufanym partnerem w transformacji cyfrowej, rozbudowując kompetencje m.in. w obszarze cyberbezpieczeństwa. Firma chce również nadal inwestować w niezależną infrastrukturę telekomunikacyjną: światłowodową i satelitarną oraz centra danych. Podkreślił, że sieć szkieletowa EXATEL stanowi krytyczną infrastrukturę telekomunikacyjną dla bezpieczeństwa państwa - to 4,7 tys. węzłów telekomunikacyjnych i 23 tys. km sieci światłowodowej.

„Dotarliśmy do momentu, w którym zakłócenie systemu informatycznego może skutkować wręcz paraliżem szeregu aspektów funkcjonowania państwa, społeczeństwa, biznesu. Co więcej, wraz z dynamicznym rozwojem AI i wzrostem liczby cyberataków, firmy i instytucje, jak nigdy wcześniej, potrzebują wiarygodnych kanałów komunikacji ze społeczeństwem. Ambicją naszej spółki jest dostarczanie niezawodnej infrastruktury cyfrowej i narzędzi do budowania odporności tych podmiotów” - podkreślił prezes Tomasz Kruk.

Konferencja EXATELA, poza zaprezentowaniem nowej strategii, składała się również z szeregu debat, w której uczestniczyli przedstawiciele: biznesu, nauki, instytucji publicznych, samorządów.

Iwona Wendel, wiceprezeska zarządu Krajowej Izby Gospodarki Cyfrowej, zaznaczyła, że według statystyk najsłabszym ogniwem w systemie cyberbezpieczeństwa w firmach jest człowiek.

„Musimy sobie zdawać sprawę z faktu, że cyberprzestępcy działają dziś w sposób bardzo profesjonalny. Prowadzą z nami >>cyfrowy wyścig zbrojeń<<, korzystając z AI, przetwarzania w chmurze, z zaawansowanego szyfrowania” - wskazała prezes Wendel i dodała, że najważniejszym sposobem na podniesienie świadomości cyberbezpieczeństwa jest edukacja i wdrażanie w firmach stałych szkoleń.

Ekspertka podkreśliła, że według szacunków globalne straty związane z incydentami w obszarze cyberbezpieczeństwa w roku 2027 sięgną 24 bilionów dolarów. Natomiast w roku 2024 było to 14 bilionów dolarów.

Małgorzata Olszewska, dyrektorka Centrum e-Zdrowia, jako przykład niedawnego ataku na jednostkę użyteczności publicznej w Polsce podała atak hakerów na szpital MSWiA w Krakowie w marcu br.

„Gromadzimy i przetwarzamy gigantyczne zbiory wrażliwych danych, dlatego wsparcie takich wyspecjalizowanych i sprawdzonych firm jak EXATEL jest dla naszego sektora, a więc i milionów Polaków, bezcenne” - powiedziała Olszewska.

EXATEL S.A. to polski operator telekomunikacyjny i dostawca usług cyberbezpieczeństwa. Jest spółką pod nadzorem Skarbu Państwa, która obsługuje m.in. MSWiA, MON, MSZ, KPRM, Sejm i Krajowe Biuro Wyborcze. Firma obsługuje też krajowych i zagranicznych klientów komercyjnych - m.in. z sektora finansów, energetyki oraz e-commerce, w tym PGE, PKO Bank Polski i BGK.

PAP MediaRoom
Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną.

Serwisy ogólnodostępne PAP