Pokonywanie barier w jego rozwoju stało się inspiracją do opracowania projektu „Nauka na rzecz efektywnego wejścia na rynek pracy wykształconych autystów”, który został sfinansowany ze środków budżetu państwa w ramach programu ministra Edukacji i Nauki (obecnie MNiSW) pod nazwą „Nauka dla społeczeństwa”, nr projektu NdS/551582/2022/2022.
Celem projektu było zaproponowanie rozwiązań służących poprawie wejścia na rynek pracy osób ze spektrum autyzmu, które kończą studia wyższe. Praca zapewnia niezależność materialną i osobistą, daje poczucie satysfakcji oraz samorealizacji. Szczególnego znaczenia nabiera ona w przypadku osób z niepełnosprawnościami, których możliwości zatrudnienia determinują często dysfunkcje. Zapewnienie odpowiednich warunków pracy sprzyja ograniczeniu kosztów społecznych w porównaniu do utrzymywania osoby z niepełnosprawnością biernej zawodowo.
Wyjątkowo ważne jest wsparcie zatrudnienia osób ze spektrum autyzmu, które wydają się w pewnym stopniu wykluczone na rynku pracy, nawet w stosunku do innych osób z niepełnosprawnościami.
Projekt został tak zaplanowany, by przeprowadzić badania naukowe w zakresie wsparcia wykształconych autystów na rynku pracy i odpowiednio przeszkolić grupę ich asystentów. Równolegle zaplanowano wszechstronną popularyzację tematyki projektu.
Realizacja projektu przyniosła szereg efektów
Powstała monografia naukowa pt. „Wykształcone osoby w spektrum autyzmu na rynku pracy. Status quo i perspektywy” (https://autyscinarynkupracy.edu.pl/monografia/) wydana w języku polskim i angielskim oraz pomniejsze publikacje (jako wartość dodana).
Udało się także zrealizować dziesięć tematycznych podcastów (https://www.youtube.com/@Autyscinarynkupracy), których statystyki na YouTube zbliżają się do 300 000 wyświetleń.
Zespół zrealizował dwie konferencje popularyzatorskie i opublikował znaczną ilość postów na Facebooku (https://www.facebook.com/autyscinarynkupracy) z informacjami i podcastami, które dotarły do ponad 500 000 odbiorców.
Przeszkolono również grupę osób w zakresie teoretycznych i praktycznych podstaw asystowania wykształconym autystom. Nade wszystko jednak udało się przełożyć wysiłki naukowe na korzyści praktyczne, w poczuciu, że los niewielu (wykształconych autystów) rzutuje na perspektywy i los wielu (którzy z nadzieją podejmują wysiłki edukacyjne, co - tak czy owak - poprawia ich funkcjonowanie, a gdyby nadziei zabrakło - byłoby im zdecydowanie trudniej, nie mówiąc już o „przecieraniu szlaku”).
Rekomendacje
Na bazie uzyskanych wyników badań i doświadczeń w szkoleniu (i jego superwizji) wypracowany został pakiet rekomendacji (https://autyscinarynkupracy.edu.pl/rekomendacje) adresowany do różnych grup podmiotów, ale spójnych względem siebie, aby w jak największym stopniu oddziaływać synergicznie.
Prof. Maciej Perkowski, kierujący projektem, wskazuje, że: „realizowane wyzwanie naukowe jest jednym z trudniejszych, z jakimi przyszło mu się mierzyć, a zarazem dającym poczucie kreowania naukowych odpowiedzi na realne ludzkie potrzeby”. Dodaje, że: „siłą projektu byli ludzie” i dziękuje zespołowi projektowemu oraz przeszkolonym asystentom za ich zaangażowanie. Szczególne uznanie prof. Perkowski kieruje do dr. Macieja Oksztulskiego, który „łączył wysiłki badawcze i równolegle współuczestniczył w szkoleniach praktycznych (jako responsywny, choć niemówiący, podopieczny - wykształcony autysta)”.
Więcej informacji o projekcie znajduje się na stronie internetowej: https://autyscinarynkupracy.edu.pl/
Źródło informacji: Fundacja Prawo i Partnerstwo
Źródło informacji: Fundacja Prawo i Partnerstwo