Ogólnopolskie badanie świadomości technologicznej przeprowadzono na grupie 2,5 tys. osób aktywnie poszukujących mieszkania lub domu. Kupujący, którzy wzięli udział w badaniu przeprowadzonym przez portal Nieruchomosci-online.pl, odpowiedzieli m.in. na pytanie „Na ile rozumiesz określenie smart home (inteligentny dom)?”.
29 proc. ankietowanych oceniło swoją wiedzę w tym zakresie jako „bardzo dobrą”, 23 proc. jako „dobrą”, 28 proc. jako „średnią”, 8 proc. jako „minimalną”, a 12 proc. jako „zerową”.
„Możemy tutaj widzieć szklankę do połowy pełną, ale i do połowy pustą. Z jednej strony 52% ankietowanych twierdzi, że dobrze lub bardzo dobrze wie, co kryje się pod określeniem smart home. To niezły wynik, ale z drugiej strony wciąż mamy niemałe grono osób niedoinformowanych lub o zerowej świadomości w tej kwestii. To ważna informacja dla deweloperów, którzy w swoich inwestycjach oferują właśnie takie nowoczesne rozwiązania technologiczne wpływające na bezpieczeństwo, wygodę czy oszczędność energii. Zarówno w samych mieszkaniach i domach, jak i w częściach wspólnych” - mówił podczas Kongresu Deweloperskiego w Krakowie Rafał Bieńkowski z portalu Nieruchomosci-online.pl.
Zdaniem Bartosza Gussa, dyrektora generalnego Polskiego Związku Firm Deweloperskich, wciąż pozostaje więc przestrzeń do dalszej edukacji klientów.
„To może zaskakiwać, że aż 48% osób poszukujących nieruchomości ma zdawkową wiedzę na ten temat. To dla deweloperów sygnał, że warto inwestować nie tylko w technologie, ale także w informowanie klientów o korzyściach, jakie te technologie przynoszą” - mówi.
Z badania przeprowadzonego przez Nieruchomosci-online.pl wynika również, że najwyższą świadomość pojęcia smart home zaobserwowano wśród osób pochodzących z miast liczących powyżej 500 tys. mieszkańców.
Autorzy badania sprawdzili też, jak inteligentne technologie oceniają osoby, które w przeszłości miały już okazję korzystać z rozwiązań smart home. W opinii ankietowanych najbardziej sprawdziły się urządzenia wpływające na wygodę i oszczędność czasu, a także urządzenia pomagające oszczędzać pieniądze w domowym budżecie.
W badaniu zapytano też osoby korzystające ze smart home, czy miały problemy z obsługą inteligentnych urządzeń. 64% osób odpowiedziało, że nie miało żadnych problemów z obsługą smart home. Niewielkie problemy miało 23% respondentów, a poważniejsze kłopoty 13% z nich.
„Zainteresowanie smart home rośnie, co widzimy na rynku. Coraz więcej inwestycji deweloperskich wprowadza te rozwiązania, także w projektach o bardziej przystępnych cenach. Młode pokolenie, bardziej otwarte na innowacje, może być impulsem do dalszego rozwoju inteligentnych technologii, które wkrótce staną się standardem, a nie wyjątkiem” - dodaje Bartosz Guss, dyrektor generalny Polskiego Związku Firm Deweloperskich.
Źródło informacji: Nieruchomosci-online.pl
Źródło informacji: Nieruchomosci-online.pl