Prawie połowa osób szukających nieruchomości ma problem z określeniem, czym jest tzw. smart home

2024-10-03 14:00 aktualizacja: 2024-10-03, 14:00
48 proc. osób poszukujących mieszkania lub domu ma ograniczoną lub zerową wiedzę na temat tego, czym jest smart home, czyli tzw. inteligentny dom - tak wynika z danych portalu ogłoszeniowego Nieruchomosci-online.pl, które opublikowano podczas Kongresu Deweloperskiego w Krakowie (3 października).

Ogólnopolskie badanie świadomości technologicznej przeprowadzono na grupie 2,5 tys. osób aktywnie poszukujących mieszkania lub domu. Kupujący, którzy wzięli udział w badaniu przeprowadzonym przez portal Nieruchomosci-online.pl, odpowiedzieli m.in. na pytanie „Na ile rozumiesz określenie smart home (inteligentny dom)?”. 

29 proc. ankietowanych oceniło swoją wiedzę w tym zakresie jako „bardzo dobrą”, 23 proc. jako „dobrą”, 28 proc. jako „średnią”, 8 proc. jako „minimalną”, a 12 proc. jako „zerową”.

„Możemy tutaj widzieć szklankę do połowy pełną, ale i do połowy pustą. Z jednej strony 52% ankietowanych twierdzi, że dobrze lub bardzo dobrze wie, co kryje się pod określeniem smart home. To niezły wynik, ale z drugiej strony wciąż mamy niemałe grono osób niedoinformowanych lub o zerowej świadomości w tej kwestii. To ważna informacja dla deweloperów, którzy w swoich inwestycjach oferują właśnie takie nowoczesne rozwiązania technologiczne wpływające na bezpieczeństwo, wygodę czy oszczędność energii. Zarówno w samych mieszkaniach i domach, jak i w częściach wspólnych” - mówił podczas Kongresu Deweloperskiego w Krakowie Rafał Bieńkowski z portalu Nieruchomosci-online.pl.

Zdaniem Bartosza Gussa, dyrektora generalnego Polskiego Związku Firm Deweloperskich, wciąż pozostaje więc przestrzeń do dalszej edukacji klientów.

„To może zaskakiwać, że aż 48% osób poszukujących nieruchomości ma zdawkową wiedzę na ten temat. To dla deweloperów sygnał, że warto inwestować nie tylko w technologie, ale także w informowanie klientów o korzyściach, jakie te technologie przynoszą” - mówi.

Z badania przeprowadzonego przez Nieruchomosci-online.pl wynika również, że najwyższą świadomość pojęcia smart home zaobserwowano wśród osób pochodzących z miast liczących powyżej 500 tys. mieszkańców. 

Autorzy badania sprawdzili też, jak inteligentne technologie oceniają osoby, które w przeszłości miały już okazję korzystać z rozwiązań smart home. W opinii ankietowanych najbardziej sprawdziły się urządzenia wpływające na wygodę i oszczędność czasu, a także urządzenia pomagające oszczędzać pieniądze w domowym budżecie.

W badaniu zapytano też osoby korzystające ze smart home, czy miały problemy z obsługą inteligentnych urządzeń. 64% osób odpowiedziało, że nie miało żadnych problemów z obsługą smart home. Niewielkie problemy miało 23% respondentów, a poważniejsze kłopoty 13% z nich. 

„Zainteresowanie smart home rośnie, co widzimy na rynku. Coraz więcej inwestycji deweloperskich wprowadza te rozwiązania, także w projektach o bardziej przystępnych cenach. Młode pokolenie, bardziej otwarte na innowacje, może być impulsem do dalszego rozwoju inteligentnych technologii, które wkrótce staną się standardem, a nie wyjątkiem” - dodaje Bartosz Guss, dyrektor generalny Polskiego Związku Firm Deweloperskich. 

Źródło informacji: Nieruchomosci-online.pl

Źródło informacji: Nieruchomosci-online.pl

Uwaga: Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną.