MiR: firmy z różnych branż dostrzegają potencjał autonomicznych robotów mobilnych
Firmy z różnych branż dostrzegają potencjał autonomicznych robotów mobilnych (AMR) w dziedzinie optymalizacji kosztów, bezpieczeństwa i jakości - wynika z badania duńskiej firmy Mobile Industrial Robots (MiR). Najbardziej optymistyczne w tej kwestii są firmy motoryzacyjne.
Ankieta została przeprowadzona pod koniec 2019 r. wśród 117 amerykańskich przedsiębiorstw działających w różnych branżach, w tym w motoryzacji, elektronice, logistyce firm trzecich (3PL) i FMCG. Badanie dotyczyło ich podejścia do automatyzacji procesów intralogistycznych (logistyki wewnątrz zakładowej). Raport został uzupełniony o 20 wywiadów z przedstawicielami zarządów producentów i dystrybutorów. Dalsze informacje zebrano po przeprowadzeniu badań stacjonarnych i analiz publicznie dostępnych informacji istotnych dla celu badania.
Z badania wynika, że na integrację autonomicznych robotów mobilnych z transportem wewnętrznym w najbliższej przyszłości najbardziej optymistycznie zapatrują się firmy motoryzacyjne. 88 proc. respondentów z tego segmentu w ciągu kolejnych 2 lat planuje wdrożenie autonomicznych robotów mobilnych.
przypadku przemysłu elektronicznego 25 proc. firm wskazało okres 1 roku, 35 proc. okres 1-2 lat, a 30 proc. 3-5 lat. W sektorze FMCG odpowiedzi były następujące: 58 proc. w ciągu 2 lat, 21 proc. 3-5 lat, 7 proc. ponad 5 lat, podczas gdy 14 proc. nie brało pod uwagę wdrożenia urządzeń AMR. W przypadku firm logistycznych 58 proc. respondentów wskazuje na okres 2 lat, a 42 proc. 3-5 lat.
Wśród firm motoryzacyjnych 64 proc. dostrzega potencjał robotów AMR w zakresie obniżenia kosztów, zwiększenia bezpieczeństwa i jakości. 16 proc. twierdzi, że mogą one pomóc w uzyskaniu przewagi konkurencyjnej, a zdaniem takiej samej liczby respondentów mogą one wspierać rozwój firmy. W przypadku branży FMCG 79 proc. dostrzega potencjał obniżenia kosztów, zwiększenia bezpieczeństwa i jakości oraz poprawy konkurencyjności. Natomiast 43 proc. firm z branży elektronicznej postrzega AMR jako sposób na przyszły wzrost przedsiębiorstwa. Odpowiedzi tej udzieliła również jedna czwarta firm z branży 3PL.
"Automatyzacja pozwala stworzyć nowe możliwości bezpieczniejszych i wydajniejszych środowisk pracy. Dzięki niej firmy zachowują globalną konkurencyjność, oszczędzając czas, redukując koszty i skuteczniej reagując na potrzeby klientów" – podkreślił dyrektor sprzedaży w regionie Europy Środkowej i Wschodniej MiR Jesper Sonne Thimsen.
50 proc. respondentów zarówno z branży motoryzacyjnej, jak i logistycznej twierdzi, że brak wykwalifikowanego personelu jest barierą w dalszych planach związanych z automatyzacją. Ten problem wskazało także 35 proc. przedstawicieli branży elektronicznej i prawie 30 proc. ankietowanych z sektora FMCG. Ponad połowa respondentów z każdego segmentu stwierdziła, że zwrot z inwestycji w automatyzację nie jest wystarczająco szybki, a prawie 40 proc. firm z branży FMCG i elektroniki oceniło swoje procesy jako zbyt zmienne lub o zbyt małej skali, by można je było poddać automatyzacji.
"Wdrażanie nowych technologii, takich jak AMR jest często klasyfikowane jako inwestycja w technologię. Należy ją natomiast postrzegać jako narzędzie wspomagające firmę jako całość" – wskazał Jesper Sonne Thimsen. (PAP)
lus/ malk/