O PAP.pl

PAP.pl to portal PAP - największej agencji informacyjnej w Polsce, która zbiera, opracowuje i przekazuje obiektywne i wszechstronne informacje z kraju i zagranicy. W portalu użytkownik może przeczytać wybór najważniejszych depesz, wzbogaconych o zdjęcia i wideo.

Która płeć pozwala sobie częściej na spontaniczne zakupy? Badanie

Mężczyźni częściej niż kobiety robią spontaniczne zakupy o znacznej wartości, ale więcej kobiet żałuje takiego wydatku - wynika z badania "Finanse w parach 2025" . Do impulsywnych zakupów najbardziej skłonni są najmłodsi i osoby z wyższym wykształceniem.

Centrum handlowe Fot. PAP/Albert Zawada
Centrum handlowe Fot. PAP/Albert Zawada

Z badania wynika, że odsetek mężczyzn, którzy przyznają, iż zdarzyło im się dokonać impulsywnego zakupu o znacznej wartości, sięga 31 proc., a wśród kobiet to 20 proc. Autorzy badania zwrócili uwagę, że jednocześnie to kobiety są bardziej skłonne do refleksji nad swoimi decyzjami zakupowymi – 29 proc. z nich przyznało, że żałowało takiego wydatku, w porównaniu do 26 proc. mężczyzn.

Do spontanicznych wydatków przyznają się najczęściej osoby w wieku 18-24 lata (48,5 proc.). "Natomiast tylko co czwarty młody człowiek żałował takiego zakupu" - dodali autorzy. W grupie powyżej 65. roku życia było to 29 proc. W grupie tej jest też najwięcej osób, które nigdy nie dokonały takiego zakupu (71 proc.).

Więcej

Paczki z zamówionymi zakupami online. Zdj. ilustracyjne. Fot.  PAP/EPA/CHRISTOPHER NEUNDORF

Raport: blisko połowa Polaków kupuje online kilka razy w miesiącu

Impulsywne zakupy robią częściej osoby z wyższym wykształceniem (48 proc.), choć nie żałują ich tak często (28 proc.). Wśród osób z wykształceniem podstawowych lub zawodowym co trzecia dokonała impulsywnych zakupów i prawie co trzecia tego żałowała - podano.

Biorąc pod uwagę miejsce zamieszkania, najczęściej takie zakupy robią mieszkańcy małych i średnich miejscowości - tu odsetek sięga prawie 50 proc. "Osoby z większych miast (100-500 tys. mieszkańców) częściej niż inne grupy przyznają, że żałowały swoich impulsywnych zakupów (34 proc.)" - zauważyli autorzy badania.

Nie tylko w Polsce

Zaznaczyli, że nie jest to wyłącznie polskie zjawisko, a "podobnych wniosków dostarczają międzynarodowe badania". "Według danych Invesp, zakupy impulsywne stanowią niemal 40 proc. wszystkich wydatków w e-commerce. Jednocześnie aż 80 proc. wszystkich tego typu zakupów odbywa się w sklepach stacjonarnych" - podali autorzy badania. Dodali, że samotni kupujący dokonują o 45 proc. więcej takich zakupów, niż osoby będące w związkach małżeńskich.

Więcej

Centrum handlowe Westfield Arkadia. Fot. PAP/Albert Zawada

Zmiana trendów w Polsce. Chodzi o zakupy

Do Krajowego Rejestru Długów wpisanych jest obecnie ponad 2 mln osób, a ich łączne zadłużenie przekroczyło 44 mld zł; średni dług przypadający na jedną osobę to 21,7 tys. zł.

Badanie "Finanse w parach 2025" zostało zrealizowane na zlecenie Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej w styczniu br. przez IMAS International wśród 749 osób w wieku 18–74 lata, będących w związkach partnerskich lub małżeńskich z osobą przeciwnej płci. (PAP)

jls/ pad/ know/

Zobacz także

  • Złote Tarasy. Fot. PAP/ Albert Zawada

    Niedziele handlowe w kwietniu. Czy dziś można zrobić zakupy?

  • Sklep typu dyskont. Zdj. ilustracyjne. Fot. PAP/Albert Zawada

    Ile kosztował koszyk codziennych zakupów w marcu?

  • Zakupy w markecie Fot. PAP/Albert Zawada

    Które sklepy są najtańsze? W tych sieciach za codzienne zakupy zapłacimy najmniej

  • Bułki Kajzerki.  Fot. PAP/Łukasz Gągulski

    Na pieczywo wydajemy coraz więcej. I zmieniamy nasze zwyczaje

Serwisy ogólnodostępne PAP