O PAP.pl

PAP.pl to portal PAP - największej agencji informacyjnej w Polsce, która zbiera, opracowuje i przekazuje obiektywne i wszechstronne informacje z kraju i zagranicy. W portalu użytkownik może przeczytać wybór najważniejszych depesz, wzbogaconych o zdjęcia i wideo.

Zmiana trendów w Polsce. Chodzi o zakupy

W ciągu ostatniego roku 4 na 10 badanych Polaków częściej robiło zakupy stacjonarnie niż online - wynika z badania Santander Consumer Bank. Według badanych najistotniejszym elementem w kontekście zakupów są punkty umożliwiające odbiór zamówienia blisko domu.

Centrum handlowe Westfield Arkadia. Fot. PAP/Albert Zawada
Centrum handlowe Westfield Arkadia. Fot. PAP/Albert Zawada

Więcej

Biuro, open space. Zdj. ilustracyjne. Fot. PAP/Adam Warżawa

Co jest najważniejsze dla młodych pracowników? Badanie

Z opublikowanego we wtorek raportu Santander Consumer Bank wynika, że 97 proc. badanych Polaków w przedziale wiekowym 18-29 korzysta codziennie z internetu, a w przedziale 30-39 lat - 98 proc. Jednak zgodnie z danymi przedstawionymi w informacji w ciągu ostatniego roku większy odsetek Polaków częściej robił zakupy stacjonarne - wskazało tak 41 proc. ankietowanych. Jednocześnie, zakupy online wybierał co czwarty (27 proc.) badany, a 30 proc. zadeklarowało, że korzystało z obu form po równo.

W informacji zauważono, że preferencje zakupowe Polaków różniły się m.in. w zależności od miejsca zamieszkania, wieku oraz dochodów - w grupie mieszkańców "małych miasteczek" 44 proc. badanych wskazało, że częściej kupuje stacjonarnie. "Niewielkie różnice widać także pomiędzy kobietami, a mężczyznami. Kobiety są nieco bardziej przychylne zakupom online, z kolei mężczyźni częściej skłaniają się ku zakupom stacjonarnym" - dodano.

Kluczowe elementy dotyczące zakupów

Według badanych najistotniejszym elementem w kontekście zakupów są punkty odbioru umożliwiające odbiór zamówienia blisko domu (54 proc.), oraz szybkie dostawy (42 proc.). Ankietowani wskazywali też na sklepy bez kas (26 proc.), ekologiczne rozwiązania (17 proc.), oglądanie produktów na żywo i zakup online (9 proc), czy personalizację dzięki AI (6 proc.). Najmniejszą popularnością cieszą się jednak wirtualni asystenci zakupowi AI, na których wskazało 3 proc. respondentów.

"Polacy cenią rozwiązania zakupowe, które łączą wygodę, szybkość i nowoczesność. Szczególnie popularne są punkty odbioru zamówień, zwłaszcza dla Polaków w wieku 40-49 lat – 62 proc. wskazań oraz 30-39 lat i 50-59 lat – po 57 proc. wskazań. Istotne podczas procesu zakupowego są także szybkie dostawy, które umożliwiają dopasowanie zakupów do dynamicznego stylu życia. Ten aspekt szczególnie podkreślają młodsi konsumenci. Wskazało na niego 52 proc. respondentów w wieku 18-29 lat oraz 50 proc. ankietowanych w wieku 30-39 lat" - poinformował, cytowany w raporcie, Patryk Perliński z Santander Consumer Bank.

Więcej

Portfel z banknotami dwustuzłotowymi. Fot. PAP/Marcin Bielecki

ZUS: część emerytów otrzyma wyższą "trzynastkę" po złożeniu specjalnego wniosku podatkowego

Ponadto 44 proc. respondentów podkreśliło, że w procesie zakupowym ważne są dla nich programy lojalnościowe i subskrypcje - szczególnie jet to istotne dla osób w wieku 40-49 lat (52 proc.), mieszkańców dużych miast (50 proc.) oraz osób, których miesięczny dochód wynosi pomiędzy 4000 a 4999 zł (55 proc.).

Badanie zostało zrealizowane metodą CATI przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w dniach 20-27 stycznia 2025 r. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa dorosłych Polaków korzystających z Internetu. Próba n = 1000. (PAP)

fos/ malk/ pap/

Zobacz także

  • Wózki sklepowe Fot. PAP/Tytus Żmijewski

    Koniec wojny cenowej? Hipermarkety pokonały dyskonty

  • Zakupy w supermarkecie. Fot. PAP/Albert Zawada

    Dziś sklepy będą otwarte

  • Policyjny radiowóz w Rzeszowie. Zdj. ilustracyjne. Fot. PAP/Darek Delmanowicz

    26-latka zostawiła w aucie 11-miesięczne dziecko i poszła na zakupy

  • Poseł KP Polska 2050-TD Ryszard Petru. Fot. PAP/Marcin Obara

    Ryszard Petru rozpoczął pracę w jednym z dyskontów. Wiemy, w którym sklepie [NASZE ZDJĘCIA]

Serwisy ogólnodostępne PAP