O PAP.pl

PAP.pl to portal PAP - największej agencji informacyjnej w Polsce, która zbiera, opracowuje i przekazuje obiektywne i wszechstronne informacje z kraju i zagranicy. W portalu użytkownik może przeczytać wybór najważniejszych depesz, wzbogaconych o zdjęcia i wideo.

Koniec wojny cenowej? Hipermarkety pokonały dyskonty

Konsumenci mogą mieć już dosyć wojen cenowych i nachalnych reklam. Dlatego zmieniają preferencje. Ruch w dyskontach zmalał w 2024 r. Wzrósł w hipermarketach. I nie tylko tam - czytamy w "Rzeczpospolitej".

Wózki sklepowe Fot. PAP/Tytus Żmijewski
Wózki sklepowe Fot. PAP/Tytus Żmijewski

"Choć na dyskonty przypada aż 40 proc. wydatków Polaków na żywność, to w 2024 r., roku wojen cenowych sieci dyskontowych, frekwencja w nich spadła o 1,8 proc. Tymczasem w hipermarketach wzrosła o 7,1 proc., a w sklepach convenience (w rodzaju np. Żabki) – aż o 14,2 proc., wynika z raportu Proxi.Cloud o ruchu klientów cytowanego przez dziennik.

Więcej

Wózki sklepowe Fot. PAP/Darek Delmanowicz

Dyskonty tną ofertę. Będą zmniejszać ofertę na półkach

Według gazety w ostatnich latach dyskonty systematycznie zdobywały udziały rynkowe dzięki strategii nastawionej na komunikowanie niskich cen. W efekcie zdecydowanie wygrywały walkę o rynek, a do defensywy zepchnęły inne formaty sklepów, zwłaszcza hipermarkety. To się jednak może odwrócić – czytamy w "Rz".

Cytowany przez dziennik Mateusz Chołuj z Proxi.Cloud wyjaśnia, że wzrost ruchu w sklepach convenience spowodowany może być ekspansją sieci tego formatu. Dodatkowo część tego wzrostu wyjaśniać może zwiększona potrzeba wygody wśród części konsumentów, którzy preferują szybsze i częstsze zakupy w najbliższym otoczeniu.

Dodaje, że wzrost ruchu w sklepach convenience i hipermarketach może mieć w konsekwencji pośredni wpływ na spadek ruchu w dyskontach i supermarketach.

Według analityczki ASM SFA Karoliny Mańkowskiej wzrost zainteresowania hipermarketami może wynikać z kilku czynników: atrakcyjniejszych promocji, szerszej oferty produktowej czy strategii cenowych, które przyciągają klientów szukających kompleksowych zakupów w jednym miejscu.

Zdaniem cytowanej przez "Rz" Luizy Urbańskiej z Aldi Polska dyskonty wciąż pozostają kluczowym formatem handlowym w Polsce, a ich popularność wynika m.in. z atrakcyjnych cen, wygody zakupów oraz rozwoju oferty, np. produktów premium czy marek własnych.

"Niewielkie wahania ruchu mogą być efektem różnych czynników, takich jak sezonowość, zmieniająca się sytuacja makroekonomiczna czy strategie promocyjne konkurencyjnych formatów. I jest to jak najbardziej naturalne zjawisko" – mówi ekspertka. (PAP)

iżu/ mow/ know/

Zobacz także

  • Zakupy spożywcze Fot. PAP/EPA/Adam Davis

    Ostatni dzwonek na zakupy. Do której sklepy otwarte w Wigilię?

  • Poseł KP Polska 2050-TD Ryszard Petru. Fot. PAP/Albert Zawada

    Petru usiądzie na kasie w Wigilię. Ujawnił, gdzie będzie pracować i ile zarobi

  • Zdjęcie ilustracyjne, fot. Jakub Kaczmarczyk

    Biedronka wchodzi na słowacki rynek. Debiut przesunięty na 2025 rok

  • Wózki sklepowe Fot. PAP/Darek Delmanowicz

    Dyskonty tną ofertę. Będą zmniejszać ofertę na półkach

Serwisy ogólnodostępne PAP