Via Baltica jest elementem transeuropejskiego korytarza transportowego biegnącego z Warszawy do Tallina. Pełni rolę najważniejszego połączenia drogowego pomiędzy krajami bałtyckimi i Polską.
„To kluczowa trasa poprawiająca łączność wszystkich zaangażowanych w nią państw i tworząca wartość dodaną dla regionu” – zaznacza Mottus.
Estoński odcinek, biegnący z Tallina przez Parnawę do wsi Ikla na granicy z Łotwą, wynosi 193 km.
„Jednym z głównych celów Estonii jest usprawnienie połączeń transportowych z innymi krajami europejskimi oraz zapewnienie płynnego i bezpiecznego ruchu” – przyznaje rozmówca PAP.
„Droga przyczynia się ponadto do rozwoju gospodarki, wspierając tworzenie nowych możliwości biznesowych i miejsc pracy oraz zwiększając konkurencyjność Estonii na rynku europejskim” – dodaje Mottus.
Dyrektor w urzędzie odpowiedzialnym za rozwój Via Baltica po stronie estońskiej wskazuje, że „obecnie estoński fragment spełnia w 22 proc. standardy drogowe TEN-T (Transeuropejskiej Sieci Transportowej - PAP) określone w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1315/2013”.
Przypomniał, że w latach 2014-22 Tallin zainwestował w połączenie ok. 62 mln euro. „Inwestycje w Via Baltica uważane są za bardzo ważne, a prace budowlane są kontynuowane. Estonia ubiega się w tej chwili o finansowanie prac z unijnego instrumentu "Łącząc Europę" (CEF)” – zauważa rozmówca PAP.
„Oprócz będącego w budowie odcinka Parnawa-Uulu, w ciągu najbliższych czterech lat przebudowane zostaną odcinki dwóch innych dróg o łącznej długości 33,6 km. Do 2030 r. przebudowanych będzie kolejnych 57 km. Prace przygotowawcze do przebudowy znajdują się w różnych fazach: projektowanie, zakup działek itp.” – mówi Mottus.
„Biorąc pod uwagę fakt, że odcinek trasy Via Baltica na odcinku Uulu-Ikla charakteryzuje się bardzo niskim natężeniem ruchu, tj. średnio 4000 samochodów dziennie, Estonia wnioskuje o zwolnienie tego odcinka ze standardów TEN-T, nadal zapewniając bezpieczeństwo ruchu zgodnie z wymogami” – dodaje.Z Tallina Jakub Bawołek (PAP)
sma/