„Bank Pocztowy w 2023 roku wypracował wynik finansowy netto w wysokości 223,8 mln zł, wyższy o 118,8 mln zł, tj. o 113,1 proc. w porównaniu do 2022 r. Jest to najwyższy wynik w kilkudziesięcioletniej historii Banku Pocztowego odnotowany w ujęciu całorocznym” – poinformował bank w czwartkowej informacji prasowej.
Bank Pocztowy - podano w informacji - osiągnął w 2023 r. wskaźnik zwrotu z kapitału (ROE netto) na poziomie 49,5 proc., co jest wynikiem o 18,9 punktów proc. wyższy od tego sprzed roku.
„Istotny wpływ na osiągnięte wyniki miał oczywiście także wysoki poziom stóp procentowych” – podał bank.
Suma bilansowa Banku Pocztowego wyniosła prawie 8,99 mld zł, a więc wzrosła w porównaniu do 2022 r. o 448,3 mln zł. Dochody z działalności operacyjnej w 2023 r. wyniosły 535, 9 mln złotych w porównaniu do 460 mln zł rok wcześniej, co stanowi wzrost o 16,5 proc.
Wynik z tytułu odsetek w 2023 r. sięgnął 485,2 mln zł i był wyższy o 74,9 mln zł (18,2 proc.) niż w 2022 r., na co złożyło się zwiększenie przychodów odsetkowych o 91,1 mln zł oraz wzrost kosztów odsetkowych o 16,3 mln zł.
#BankPocztowy #Wyniki pic.twitter.com/PKlQ1zvZT6
— BankPocztowy (@PocztowyBank) February 22, 2024
„W 2023 r. Bank Pocztowy pozyskał 30,4 tys. nowych Klientów detalicznych, a na koniec grudnia 2023 r. z usług Banku korzystało 701,8 tys. Klientów indywidualnych oraz 27,6 tys. Klientów instytucjonalnych, w tym z segmentu mieszkalnictwa ok. 11,7 tys.” – podał bank w komunikacie.
BP poinformował także, że na koniec grudnia 2023 r. łączna sprzedaż kredytów dla klientów indywidualnych wyniosła 655,3 mln zł i wzrosła o 14,6 proc. w ujęciu rocznym, podczas gdy saldo kapitału kredytów detalicznych wynosiło nieco ponad 3,1 mld zł. Łączna wartość środków ulokowanych przez klientów indywidualnych na rachunkach i lokatach w Banku Pocztowym wyniosła nieco ponad 6,3 mld zł w stosunku do 5,98 mld zł na koniec grudnia 2022 r. Łącznie saldo depozytów detalicznych wzrosło o 341,5 mln zł, głównie za sprawą wzrostu sald na rachunkach bieżących. Z kolei wartość depozytów klientów instytucjonalnych i agrobiznesu na koniec roku wyniosła prawie 154 mld zł.
„Najwięcej środków wśród Klientów instytucjonalnych ulokowanych zostało przez Klientów segmentu mieszkalnictwa. W grudniu 2023 r. wartość depozytów segmentu mieszkalnictwa osiągnęła poziom 821 mln zł” – wskazano w komunikacie banku.
W komunikacie podano także, że Bank Pocztowy koncentruje się obecnie na wdrożeniu nowej strategii na lata 2023-2026.
„Strategia przewiduje, że w każdym roku jej obowiązywania Bank Pocztowy osiągnie wysokie zyski netto - ponad 100 mln zł. Dzięki temu będzie dynamicznie zwiększać kapitały własne, doprowadzając do ich niemal czterokrotnego wzrostu w perspektywie strategii – ponad 1,2 mld zł na koniec 2026 r.” – czytamy w komunikacie BP.
Bank Pocztowy jest bankiem detalicznym, którego model biznesowy opiera się na strategicznym partnerstwie z głównym akcjonariuszem – Pocztą Polską. Poczta ma 75 proc. udziału w akcjonariacie Banku Pocztowego, pozostałe 25 proc. należy do PKO BP. (PAP)
autor: Marek Siudaj
gn/