Ostatni brakujący odcinek „Elki”, od Stadionu Śląskiego do Planetarium Śląskiego, ma być gotowy na początku 2026 r. Pierwszy etap inwestycji to przygotowanie koncepcji architektonicznej, dokumentacji technicznej oraz uzyskanie niezbędnych decyzji administracyjnych, w szczególności decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych. Drugi etap to prace budowlane, które najprawdopodobniej rozpoczną się od stacji przy Planetarium Śląskim, ponieważ na jej przebudowę wydano już pozwolenie.
Budowa trzeciego odcinka kolei linowej będzie wiązała się z wycinką drzew w Parku Śląskim.
„Za każde wycięte drzewo sadzimy dwa nowe. Oprócz tego planujemy nasadzenia zastępcze pod trzecią linią +Elki+. Będą to krzaki i różnego rodzaju rośliny kolorowe, aby użytkownicy +Elki+ o każdej porze roku mogli oglądać Park Śląski w innej odsłonie. (…) Jeden ze społeczników zaproponował, aby znalazł się w tym miejscu zielony labirynt. To jeden z elementów, który chcemy tam wprowadzić” – poinformował prezes Parku Śląskiego Paweł Bilangowski.
Na trzecim odcinku kolei linowej w Parku Śląskim ma kursować 20 otwartych kanap oraz 10 zamykanych gondoli; na pozostałych dłuższych odcinkach kursuje po 30 kanap i 15 gondoli.
Prezes Parku Śląskiego poinformował podczas piątkowej konferencji prasowej, że od początku 2024 r. „Elka” przewiozła 150 tys. pasażerów. Według szacunków do końca roku ma ich być dwa razy więcej.
„W całym rekordowym 2022 r. +Elka+ przewiozła 210 tys. pasażerów, a kursowała wówczas tylko jedna linia (…). Zakładamy, że kiedy dostępne będą trzy linie, będzie to 350 tys. użytkowników rocznie” – powiedział Bilangowski.
Dodał, że „Elka” – mimo brakującej trzeciej linii – jest najdłuższą nizinną koleją linową w Europie.
„Elka” ruszyła w 1967 r. Widokowa trasa, złożona z trzech odcinków, pozawalała okrążyć cały Park Śląski. Została zamknięta w 2007 r. ze względu na zły stan techniczny. Odcinek od Stadionu Śląskiego do Śląskiego Wesołego Miasteczka (około 2185 m) odbudowano i uruchomiono w 2013 r. Natomiast fragment od Śląskiego Wesołego Miasteczka do Planetarium Śląskiego (około 1840 m) uruchomiono w 2023 r.
Pierwszy przetarg na budowę kolei linowej od Stadionu Śląskiego do Planetarium Śląskiego unieważniono w lipcu 2023 r. Wówczas Park Śląski zamierzał przeznaczyć na tę inwestycję 55,9 mln zł, a jedyna złożona oferta przewyższała tę kwotę o 18,6 mln zł.
Otwarcie ofert w drugim przetargu nastąpiło w grudniu. Wpłynęły trzy, a najniższa była ta Bielskiego Przedsiębiorstwa Budownictwa Przemysłowego.
Wybór wykonawcy nastąpił w styczniu 2024 r., ale jedna z firm biorących udział w przetargu odwołała się od tej decyzji do Krajowej Izby Odwoławczej. Ostatecznie się z tego wycofała, ale przedsiębiorstwo i tak zostało wezwane do uzupełnienia dokumentacji, co do której pojawiły się zastrzeżenia.
Ostatecznie w czerwcu wybrano Bielskie Przedsiębiorstwo Przemysłowe na wykonawcę budowy odcinka kolei linowej od Stadionu do Planetarium Śląskiego. (PAP)
ang/