Budżet na 2024 r. 941 mln zł na program bezpieczny kredyt 2 proc.

2023-12-28 15:45 aktualizacja: 2023-12-28, 18:14
Posiedzenie komisji infrastruktury w Sejmie w Warszawie. Fot. PAP/Radek Pietruszka
Posiedzenie komisji infrastruktury w Sejmie w Warszawie. Fot. PAP/Radek Pietruszka
Komisja infrastruktury pozytywnie zaopiniowała w czwartek części projektu ustawy budżetowej dot. m.in. budownictwa i mieszkalnictwa, łączności oraz transportu na 2024 rok. Opinia trafi do komisji finansów publicznych.

Podczas czwartkowego posiedzenia Sejmowa Komisja Infrastruktury rozpatrzyła rządowy projekt budżetu m.in. w części 18 dotyczącej budownictwa, zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa. Jak poinformował wiceminister rozwoju i technologii Jacek Tomczak w części wydatki budżetu zaplanowane zostały na 2 mld 593 mln zł , w tym m.in. na budownictwo socjalne - 1 mld zł , na program bezpieczny kredyt 2 proc. - 941 mln zł, na fundusz termomodernizacji i remontów BGK - 80 mln zł. Ponadto w części tej zaplanowano również środki na funkcjonowanie Głównego Urzędu Geodezji Kartografii (96 mln 737 tys. zł), Głównego Urzędu Nadzoru Budowalnego (66 mln 153 tys. zł) czy na statutową działalność Ministerstwa Rozwoju i Technologii (53 mln 165 tys. zł).

Jeżeli chodzi o część 26 budżetu, czyli Łączność, to - jak wskazał wiceminister aktywów państwowych Jacek Bartmiński- zaplanowano wydatki w wysokości 8 mln 661 tys. . W tym znalazły się m.in. wydatki związane pokryciem kosztów administracyjnych i technicznych w części przypadającej na ministra właściwego ds. łączności (3 mln 543 tys. zł), składki do Światowego Związku Pocztowego (1 mln 913 tys.), wynagrodzenia (1 mln 984 tys. ). Dodatkowo zaplanowano też dwie rezerwy celowe: na dotację dla operatora wyznaczonego do usługi doręczenia elektronicznego (92 mln 20 tys. ) oraz rezerwę na uzupełnienie ewentualnych strat operatora wyznaczonego, czyli Poczty Polskiej w wysokości 593 mln zł.

W części budżetowej Transport zaplanowano wydatki ze wszystkich źródeł w wysokości 68 mld 312 mln zł, czyli o 11,8 proc., więcej niż w roku 2023. W kwocie tej - jak poinformował minister infrastruktury Paweł Gancarz - na infrastrukturę drogową zaplanowano 33 mld 169 mln zł, a na infrastrukturę kolejową - 24 mld 952 mln zł. Przewidziano też środki na zarządzenie infrastrukturą kolejową (7 mld 929 mln zł) oraz na budowę i remonty dworców (50 mln zł), a także na przewozy pasażerskie ok. 3 mld 601 mln zł. Dochody budżetu państwa z części Transport mają wynieść 123 mln 630 tys. zł.

Podczas posiedzenia komisja pozytywnie zaopiniowała też plany finansowe na 2024 roku Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej i Transportowego Dozoru Technicznego.

Zgodnie z projektem dochody budżetu na 2024 r. zostały zaplanowane na blisko 682,4 mld zł. W projekcie założono, że dochody podatkowe wyniosą prawie 603,9 mld zł, podczas gdy w tegorocznym budżecie zaplanowano 536,8 mld zł. Dochody z VAT na rok 2024 przewidziano na ponad 316,4 mld zł (w tym roku – 272,9 mld zł), dochody z podatku od osób fizycznych na 109,2 mld zł (w tym roku – 83,5 mld zł). Dochody z podatku CIT w przyszłym roku mają wynieść nieco ponad 70 mld zł (w tym roku 77,6 mld zł), natomiast akcyza ma przynieść w 2024 r. prawie 89 mld zł (w 2023 – 83,8 mld zł). Podatek do instytucji finansowych ma dać w 2024 r. 6,25 mld zł (w 2023 r. – prawie 6 mld zł). Z podatku od sprzedaży detalicznej budżet ma uzyskać 4,63 mld zł, a z podatku od wydobycia niektórych kopalni – 3,7 mld zł.

W uzasadnieniu wskazano również, że ustalony w projekcie ustawy budżetowej limit wydatków na rok 2024 wynosi blisko 866,4 mld zł i jest wyższy od zaplanowanego w znowelizowanej ustawie budżetowej na 2023 r. o blisko 173 mld zł, czyli o 24,9 proc.

Zaplanowany na 2024 r. deficyt budżetu państwa ma wynieść nie więcej niż 184 mld zł, zaś deficyt budżetu środków europejskich – 32,5 mld zł. W uzasadnieniu wskazano, że biorąc pod uwagę plany finansowe pozostałych jednostek sektora finansów publicznych, prognozowany deficyt sektora finansów według metodyki unijnej wyniesie w 2024 r. 5,1 proc. PKB. (PAP)

autorka: Ewa Wesołowska

pp/