Według autorów badania, użytkownicy w bardzo zróżnicowany sposób korzystają z aplikacji zakupowych. Największy odsetek ankietowanych (17,81 proc.) używa aplikacji zakupowych kilka razy w miesiącu, a 13,98 proc. – kilka razy w tygodniu. Raz w miesiącu robi to 11,81 proc. badanych, natomiast raz w tygodniu 8,37 proc. Częściej niż raz dziennie uruchamia aplikację 11,32 proc. użytkowników, a raz dziennie czyni to 9,74 proc. Z aplikacji zakupowych nie korzysta co czwarty internauta – 26,97 proc.
Jak wynika z badania firmy Komputronik, najczęściej sprawdzamy lub porównujemy ceny (75,88 proc.). Ponadto, blisko połowa respondentów: szuka także informacji technicznych (46,09 proc.), sprawdza dostępność (45,82 proc.) i śledzi status zamówienia (45,42 proc.).
Badani najchętniej kupują w aplikacjach zakupowych elektronikę/technologie (73,85 proc.). Na kolejnym miejscu znalazła się odzież (40,3 proc.) i akcesoria samochodowe (31,40). Następne kategorie cieszyły się mniejszym zainteresowaniem; wśród nich można wymienić aplikacje obuwnicze (29,65 proc.), kosmetyczne (28,57 proc.), z artykułami sportowymi (23,58 proc.), z artykułami spożywczymi/FMCG (19,95 proc.), turystyczne (19,27 proc.), księgarnie/sklepy z książkami (18,87 proc.), z chemią gospodarczą (18,33 proc.), z kosmetykami/beauty (16,30 proc.), meblowe (13,34 proc.), zoologiczne (12,80 proc). oraz z zabawkami i artykułami dziecięcymi (8,49 proc.). Dodano, iż wyjątkiem są marketplace’y, uwzględniające wszystkie kategorie, z których korzysta, według deklaracji, 36,92 proc. badanych.
Autorzy badania podkreślili, iż - jeśli chodzi o wartościowe rzeczy - ankietowani kupują poprzez aplikację zakupową praktycznie wyłącznie elektronikę; wskazuje tak 61,99 proc. badanych. Inne kategorie, jak meble, rowery czy auta nie cieszą się taką popularnością.
Wśród korzyści korzystania z aplikacji zakupowych najwięcej badanych wskazuje na prosty interfejs (79,78 proc.) oraz personalizację zakupów (74,49 proc.). Rabaty wybiera mniej niż co drugi ankietowany (42,99 proc.). Istotniejsza jest możliwość śledzenia dostawy (44,61 proc.). Ponadto ankietowani wskazują na: możliwość sprawdzania i wystawiania opinii (40,83 proc.), bezpośredni kontakt z działem obsługi klienta / łatwiejszy kontakt (39,49 proc.), łatwiejsze i szybsze zwroty (28,57 proc.) oraz możliwość sprawdzania i wystawiania opinii (17,79 proc.).
Jak zaznaczyli autorzy badania, spośród “nowych rozwiązań” w aplikacjach zakupowych ankietowani najczęściej wskazywali możliwość sprawdzania i wystawiania opinii (59,30 proc.). Co trzeci ankietowany (35,17 proc.) wskazał możliwość zakupu z odroczoną płatnością. Natomiast co czwarty (26,55 proc.) przedłużoną gwarancję. Nikłym zainteresowaniem wykazują się: “zwroty – stary za nowy”, które wybrało 12,80 proc. oraz wynajem produktów – jedynie 5,5 proc. wskazań.
Badanie zostało przeprowadzone w dniach 27 sierpnia – 17 września 2024 roku metodą CAWI na ogólnopolskiej grupie 1 016 osób. Ankieta zawierała 6 pytań – jednokrotnego oraz wielokrotnego wyboru. (PAP)
agg/ malk/ know/