"DGP": Mieszkańcy Krakowa, by dojechać do CPK będą musieli się przesiadać w Warszawie?

2024-10-28 06:59 aktualizacja: 2024-10-28, 14:12
PKP Intercity. Fot. PAP/Łukasz Gągulski
PKP Intercity. Fot. PAP/Łukasz Gągulski
Czy mieszkańcy Krakowa i Katowic będą mieli bezpośrednie połączenia kolejowe do lotniska w Baranowie, czy też będą musieli się przesiadać w Warszawie? Trwa spór o to, jak będzie wyglądał węzeł torów w centrum kraju - pisze w poniedziałkowym wydaniu "Dziennik Gazeta Prawna".

Jak zaznaczono, "we właśnie konsultowanym Horyzontalnym Rozkładzie Jazdy na 2035 r. nie zaplanowano bezpośrednich połączeń kolejowych do portu z południa Polski", a "budowa łącznika Centralnej Magistrali Kolejowej z CPK kosztowałaby 4 mld zł".

"Stowarzyszenie Tak dla CPK zarzuca spółce Centralny Port Komunikacyjny i rządowi, że przy planowanym lotnisku w Baranowie szykują niewygodne rozwiązania komunikacyjne. Maciej Wilk, szef tej organizacji oraz były wiceprezes LOT, wytyka, że w konsultowanym Horyzontalnym Rozkładzie Jazdy na 2035 r. nie zaplanowano bezpośrednich połączeń kolejowych do portu z południa Polski – z Krakowa, Katowic czy Rzeszowa" - czytamy w artykule.

Jak wyjaśniono, "według planów pociągi z tych miast mają docierać do Warszawy po staremu – z Centralnej Magistrali Kolejowej skręcą w kierunku Grodziska Mazowieckiego i dalej pomkną w stronę stolicy". "Poprzedni zarząd spółki CPK przewidywał jednak, że ogromna większość pociągów z południa Polski w drodze do Warszawy ma przejeżdżać pod lotniskiem. Umożliwiałby to układ węzła kolejowego w rejonie portu. Centralna Magistrala Kolejowa miała być powiązana z CPK dzięki dwóm kilkunastokilometrowym łącznicom kolejowym, które pozwalałyby dojeżdżać do podziemnej stacji pod lotniskiem z dwóch stron. To umożliwiłoby kontynuowanie dalszej jazdy w różnych kierunkach – nie tylko po nowej szybkiej linii do Warszawy, lecz także np. do Poznania czy – w kolejnym etapie – do Gdańska" - przypomina "DGP".

Zaznacza, że "teraz rząd szykuje ten węzeł w okrojonym kształcie". "Niedawno spółka CPK zleciła projektowanie tylko jego części. Powstać ma przede wszystkim dokumentacja odcinków torów, które będą fragmentem linii Warszawa–Łódź, a także łącznika z istniejącą linią Warszawa-Poznań" - czytamy w artykule.

"Wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak mówi teraz "DGP", że niebawem zostanie zlecone także zaprojektowanie łącznika z CMK, którym pociągi będą mogły dotrzeć do lotniska od wschodu. Zakłada, że powstanie on jednocześnie z nową linią Warszawa–Łódź, która ma być ukończona w 2032 r." - napisano. Jak dodano, "według Malepszaka łącznikiem będą mogły kursować wybrane pociągi z Krakowa czy z Katowic do Warszawy, jednak na stacji pod CPK będą musiały zmieniać kierunek jazdy".(PAP)

gj/ amac/ ep/