Dlaczego polscy studenci porzucają edukację?

2024-09-23 14:15 aktualizacja: 2024-09-24, 17:55
Biblioteka uniwersytecka (zdj. ilustracyjne) Fot. PAP/Rafał Guz
Biblioteka uniwersytecka (zdj. ilustracyjne) Fot. PAP/Rafał Guz
Blisko 200 mln zł z programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego (FERS) wesprze szkoły wyższe w walce z drop-outem, czyli zjawiskiem porzucania nauki na etapie studiów - podało NCBR. Nabór wniosków rozpoczął się w poniedziałek.

Narodowe Centrum Badań i Rozwoju otworzyło nabór wniosków w konkursie „Efektywne zarządzanie uczelnią w celu minimalizowania zjawiska drop-outu”.

Na dofinansowanie projektów uczelni NCBR przeznaczy łącznie 194 mln zł z programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego. Nabór wniosków jest prowadzony od 23 września br. do 31 stycznia 2025 r.

Eksperci Ośrodka Przetwarzania Informacji (OPI) na podstawie danych z systemu POL-on obliczyli, że w latach 2012-2020 ponad 1,3 mln osób zrezygnowało ze studiów i nie wznowiło nauki w ciągu roku od skreślenia z listy studentów. To aż 40 proc. ogółu studentów w tym okresie.

„Duży odsetek osób przerywających kształcenie przed uzyskaniem dyplomu jest powodem do niepokoju. Przecież potrzebujemy dziś ludzi dobrze przygotowanych do podejmowania wyzwań gospodarczych związanych chociażby z zieloną i cyfrową transformacją, ale także dla środowiska” – powiedział Jerzy Małachowski, dyrektor Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, cytowany w materiale prasowym przesłanym do mediów.

„Liczę na to, że konkurs "Efektywne zarządzanie uczelnią w celu minimalizowania zjawiska drop-outu" zahamuje, a może nawet odwróci trend przedwczesnego kończenia nauki w naszym kraju. Powodzenie całego przedsięwzięcia zależy od pracy analitycznej i koncepcyjnej, jaką mają do wykonania uczelnie, jeszcze zanim złożą wnioski o dofinansowanie zaplanowanych przez siebie działań. Mamy do dyspozycji poważne środki europejskie, wykorzystajmy je z jak największym pożytkiem” – przekonuje Małachowski.

Autorzy komunikatu przypominają, że częstym powodem porzucania studiów jest brak praktycznego wymiaru kształcenia.

„Studenci na ogół oczekują, że studia przygotują ich do przyszłej pracy oraz pomogą zdobyć kompetencje przydatne w życiu zawodowym. Po pewnym czasie niektórzy przeżywają jednak rozczarowanie. Zderzenie dużej ilości wiedzy teoretycznej z oczekiwaniem zajęć praktycznych szczególnie sprzyja drop-outowi na studiach pierwszego stopnia i jednolitych magisterskich, a brak przedmiotów specjalistycznych – na studiach drugiego stopnia” – napisali autorzy informacji prasowej.

Organizatorzy konkursu podkreślają, że przyczyny drop-outu mogą się różnić w zależności od uczelni, dlatego „kluczowe jest, aby każdy z aplikujących do NCBR podmiotów określił je samodzielnie – i dopiero na tej podstawie zdecydował, jak im skutecznie zaradzić. Opis zadań przewidzianych do realizacji w projekcie musi zatem poprzedzać przeprowadzenie wnikliwej analizy i diagnozy przyczyn zjawiska przedwczesnego kończenia nauki i przerywania kształcenia w danej uczelni”.

NCBR zachęca do wykorzystania m.in. funkcjonalności i danych ilościowych ogólnopolskiego systemu monitorowania Ekonomicznych Losów Absolwentów szkół wyższych (ELA). Analiza może dotyczyć również czynników niekorzystnej sytuacji społecznej, ekonomicznej czy edukacyjnej studentów, które wpływają na zjawisko drop-outu.

W swoich projektach uczelnie mogą się skupić m.in. na: zwiększaniu efektywności procesu rekrutacji; tworzeniu lub wsparciu funkcjonowania struktur, takich jak akademickie biura karier, odpowiedzialnych za aktywizację zawodową studentek i studentów, współpracę ze szkołami średnimi, podmiotami doradztwa zawodowego i pracodawcami w zakresie kształcenia; zmianach w zakresie sposobu realizacji procesu kształcenia (m.in. systemu kształcenia na odległość lub hybrydowego); wdrożeniu zajęć wyrównawczych; pomocy psychologicznej; wsparciu o charakterze materialnym. W projekcie możliwe jest także sfinansowanie stworzenia lub rozwijania istniejącego na uczelni systemu monitorowania zjawiska drop-outu.

Uczelnie mogą aplikować do NCBR samodzielnie, a w uzasadnionych przypadkach także w partnerstwie, np. z inną uczelnią. Maksymalna wartość jednego projektu wynosi 5 mln zł. Wymagany wkład własny uczelni to 3 proc. Działania projektowe można realizować maksymalnie przez 42 miesiące.

Więcej informacji znajduje się na stronie NCBR: https://www.gov.pl/web/ncbr/platforma-konkursowa#/ncbr (PAP)

Autorka: Urszula Kaczorowska

uka/ bar/ ał/