Duże utrudnienia na Zakopiance. Zostanie zamknięty tunel

2023-10-19 12:39 aktualizacja: 2023-10-19, 14:47
Tunel na Zakopiance, Fot. PAP/Grzegorz Momot
Tunel na Zakopiance, Fot. PAP/Grzegorz Momot
Tunel pod Luboniem Małym w ciągu drogi ekspresowej S7 czyli popularnej Zakopianki będzie zamknięty w nocy z 24/25 października. Powodem jest konieczność przeprowadzenia prac serwisowych – informuje GDDKiA. Przeprawa służy kierowcom już prawie rok.

„Kluczowe prace serwisowe przeprowadzimy w nocy z wtorku na środę (24/25 października), między godz. 22 a 6 rano. Wtedy, ze względu na zakres prowadzonych prac, zamkniemy całkowicie tunel na Zakopiance. Kierowcy będą w tym czasie kierowani na objazdy drogą wojewódzką nr 968, czyli węzeł Lubień – Mszana Dolna i drogą krajową nr 28 - Mszana Dolna – węzeł Skomielna Biała” – informuje Generalna Dyrekcja.

Pierwsze prace w tunelu rozpoczną się już w nocy z poniedziałku na wtorek (23/24 października) w nitce tunelu w kierunku Krakowa. Od godz. 22 do 6 rano ruch będzie prowadzony tylko jednym pasem, obowiązywać będzie ograniczenie prędkości do 70 km/h. Taka sama organizacja ruchu będzie w nocy ze środy na czwartek (25/26 października) na jezdni w kierunku Rabki.

Doroczne prace serwisowe w tunelu są konieczne z uwagi na skomplikowane urządzenia techniczne, oraz systemy elektroniczne i oprogramowania odpowiadające za zarządzenie infrastrukturą i ruchem w przeprawie. W tunelu jest m.in. prawie 240 czujników dymu, 100 wentylatorów, prawie 3,2 tys. źródeł światła i 170 kamer.

„Podczas prac serwisowych sprawdzimy wentylację, instalację przeciwpożarową i pozostałą infrastrukturę techniczną jak zasilanie, oświetlenie, sterowanie, monitoring i łączność. Przeprowadzimy aktualizację systemu odpowiadającego za zarządzanie tunelem. Ponadto wyczyścimy kamery rejestrujące ruch pojazdów” – podaje biuro prasowe GDDKiA.

Tunel im. Marii i Lecha Kaczyńskich w ciągu Zakopianki pomiędzy Lubniem i Skomielną Białą został otwarty w listopadzie 2022 r. Jego budowa trwała pięć lat i siedem miesięcy, a koszt inwestycji wyniósł niemal miliard zł. Dzięki przeprawie podróż do Zakopanego znacznie się skróciła. Już w przyszłym roku kierowcy przejadą kolejnym odcinkiem dwupasmowej drogi pod Tatry pomiędzy Rdzawką a Nowym Targiem. Planowane są także różne koncepcje przebudowy przebiegu ostatniego 20-kilometrowego odcinka trasy do Zakopanego.(PAP)

autor: Szymon Bafia

kw/