Działki rodziny prezydenta Krakowa znajdują się na terenie lub w pobliżu planowanego metra

2024-10-18 20:30 aktualizacja: 2024-10-18, 21:07
Kraków. Fot. PAP/Łukasz Gągulski
Kraków. Fot. PAP/Łukasz Gągulski
Działki rodziny prezydenta i wiceprezydenta Krakowa znajdują się na terenie lub w pobliżu terenów planowanej budowy metra. Oznacza to, że władze Krakowa są stronami postępowania przy realizacji budowy metra i gmina Kraków nie może wydać decyzji środowiskowej ws. tej inwestycji.

W związku z tym Samorządowe Kolegium Odwoławcze wskaże inną gminę, która wyda decyzję środowiskową. Władze miasta liczą na to, że sprawa ta nie opóźni planów budowy metra.

Dominika Jaźwiecka z biura prasowego urzędu miasta powiedziała PAP, że urząd nie precyzuje, czy działki rodziny prezydenta i wiceprezydenta są na terenie planowanej inwestycji czy w odległości 100 metrów od granic budowy.

W komunikacie miasto przypomniało, że przy realizacji budowy metra stroną postępowania jest każdy, komu przysługuje prawo własności do nieruchomości, leżącej na terenie inwestycji lub znajdującej się w odległości 100 metrów od granicy planowanego przedsięwzięcia budowlanego, także w przypadku posiadania niewielkiego mieszkania.

Taka sytuacja zachodzi w przypadku rodziny prezydenta Aleksandra Miszalskiego oraz zastępcy prezydenta Stanisława Mazura. Zgodnie z Kodeksem postępowania administracyjnego, prezydenta miasta podlega wyłączeniu od załatwienia sprawy, która dotyczy interesów jego lub rodziny, w tym małżonka oraz krewnych i powinowatych do drugiego stopnia.

„Jestem przekonany, że pojawiające się obawy o przeciągające się terminy nie są słuszne i wskazana przez SKO gmina podoła wyzwaniu i decyzja zostanie wydana bez żadnych opóźnień” – powiedział wiceprezydent Mazur.

W przyszłym roku miasto zamierza wybrać wykonawcę dla pierwszego, 6-kilomentrowego odcinka metra na linii wschód-zachód. Koszty jego budowy – ok. 3 mld zł – pokryją środki z budżetu państwa, funduszy unijnych i miasta.

Trasa pierwszego odcinka metra powiedzie od skrzyżowania ulic Reymonta i Piastowskiej do rejonu ronda Młyńskiego, gdzie obecnie trwa budowa linii tramwajowej Krakowskiego Szybkiego Tramwaju (KST IV). Najważniejszymi punktami przesiadkowymi będą trzy stacje w centrum miasta: w pobliżu dworca głównego, teatru Bagatela i ronda Mogilskiego.(PAP)

bko/ agz/ ał/