Wyniki listopadowego badania Centrum Badania Opinii Społecznej przesłało PAP we wtorek.
66 proc. – dwie trzecie Polaków – przynajmniej raz w tym roku załatwiało jakąś konkretną sprawę w urzędzie. Większość z nich – 46 proc. ogółu – od stycznia robiła to wielokrotnie, a 20 proc. – co piąty tylko raz. 33 proc. ankietowanych – co trzeci – nie załatwiał żadnych spraw urzędowych w tym roku.
Respondenci w 2024 r. na ogół załatwiali sprawy urzędowe osobiście – było to 89 proc. załatwiających jakieś sprawy w urzędzie. Niemal co trzeci (32 proc.) skorzystał z możliwości załatwienia sprawy przez internet, a 9 proc. zrobiło to telefonicznie.
Ankietowani ocenili, że urzędnicy znali się na swojej pracy, byli kompetentni – 88 proc. miało takie zdanie – i że sprawnie załatwili wszelkie formalności – stwierdziło tak 86 proc. badanych.
Ponad trzy piąte (61 proc.) interesantów zadeklarowało zadowolenie ze sposobu załatwienia ostatniej sprawy, z którą zwrócili się do urzędu, twierdząc, że sprawa została załatwiona od ręki. 28 proc. podało, że sprawa została załatwiona, ale musieli w tym celu kontaktować się z urzędem kilka razy. 6 proc. badanych co prawda załatwiło swoją sprawę, ale poskarżyło się na uciążliwość i mnożenie trudności przez urzędników, a tylko 4 proc. jest niezadowolonych, bo ich sprawa nie została załatwiona – wynika z komunikatu CBOS po badaniu.
Cztery piąte (80 proc.) respondentów dostrzegło, że obecnie wiele spraw urzędowych można załatwić przez internet – bez konieczności udawania się do urzędu (w porównaniu z rokiem 2017 wzrost o 22 pkt. proc.). Internetowy kontakt z urzędami w 2024 r. odbywał się głównie (82 proc. badanych) za pośrednictwem komputera stacjonarnego lub laptopa. Blisko jedna trzecia badanych (32 proc.) załatwiających sprawy urzędowe przez internet korzystała w tym celu ze smartfona. Najmniej – 7 proc. używało tabletu.
42 proc. Polaków pytanych ogólnie o zmiany w funkcjonowaniu polskich urzędów stwierdziło, że w ostatnich latach nastąpiła poprawa w tym zakresie. 37 proc. nie zauważyło żadnych zmian w ich pracy, a pogorszenie dostrzegło 14 proc. badanych.
Generalnie 60 proc. ogółu respondentów pozytywnie oceniło jakość obsługi w polskich urzędach.
Badanie "Aktualne problemy i wydarzenia" przeprowadzono od 8 do 21 listopada na reprezentatywnej próbie losowej dorosłych mieszkańców Polski liczącej 981 osób metodą mieszaną – każdy badany wybierał sposób odpowiedzi. 57 proc. odpowiedziało metodą bezpośredniego wywiadu z ankieterem – CAPI, 24,9 proc. wywiadu z pomocą telefonu CATI a 18,1 proc. poprzez internet – CAWI. Ankieta miała zawsze taki sam zestaw pytań oraz strukturę.
Badanie sprzed siedmiu lat wykonywano tylko metodą wywiadów bezpośrednich. (PAP)
ago/ joz/ pap/