Lubnauer: żaden następny rocznik HIT-u mieć już nie będzie

2024-04-10 13:59 aktualizacja: 2024-04-10, 19:50
Minister edukacji narodowej Barbara Nowacka i sekretarz stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej Katarzyna Lubnauer, fot. PAP/Szymon Pulcyn
Minister edukacji narodowej Barbara Nowacka i sekretarz stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej Katarzyna Lubnauer, fot. PAP/Szymon Pulcyn
Wiceszefowa MEN Katarzyna Lubnauer poinformowała, że do konsultacji trafi projekt rozporządzenia w sprawie ramowych planów nauczania, który wykreśli przedmiot historia i teraźniejszość. Żaden następny rocznik HIT-u mieć już nie będzie - podkreśliła.

Wiceminister edukacji przypomniała na konferencji prasowej z szefową MEN Barbarą Nowacką, że od przyszłego roku szkolnego nowym przedmiotem zastępującym HIT (historia i teraźniejszość) będzie edukacja obywatelska.

"Edukacja obywatelska będzie dopiero w drugiej klasie. Przygotujemy nowoczesne podstawy programowe, będzie czas na powstanie nowoczesnych podręczników" - powiedziała Lubnauer.

Zapowiedziała, że do konsultacji trafi projekt usuwający HIT z planu nauczania. "Dzisiaj wszyscy będą mogli zobaczyć rozporządzenie w sprawie ramowych planów nauczania. (...) Dyrektorzy szkół będą mogli się już zapoznać z projektem rozporządzenia, które będzie poddane trzytygodniowym konsultacjom" - powiedziała wiceminister.

Podkreśliła, że rozporządzenie zostanie podpisane w czerwcu i wejdzie w życie od 1 września. "Dla nas jest bardzo ważne, że realizujemy to, do czego się zobowiązaliśmy - żaden następny rocznik HIT-u mieć już nie będzie" - zaznaczyła Lubnauer.

MEN: od 1 września 2025 r. nowy przedmiot - edukacja obywatelska

Planujemy od 1 września 2025 r. wprowadzić przedmiot edukacja obywatelska, który będzie obowiązywał w drugich klasach szkół ponadpodstawowych - powiedziała minister edukacji Barbara Nowacka.

W ocenie szefowej MEN, druga klasa szkoły ponadpodstawowej to właściwy czas na wprowadzenie takiego przedmiotu.

"To jest moment, kiedy młodzi ludzie mają już pewną wiedzę, narzędzia i zaczynają się interesować otoczeniem społeczno-politycznym. Chcemy więc, żeby ten przedmiot był jak najbardziej praktyczny, żeby zawierał elementy, które pozwolą uczniom zobaczyć, jak funkcjonuje samorząd, żeby zawierał elementy debaty oksfordzkiej, kontaktu z ludźmi o innych poglądach" - powiedziała Nowacka na konferencji prasowej.

Zaznaczyła, że "potrzebne są umiejętności konfrontowania się z osobami o innych poglądach i prowadzenia sporów". "Szkoła jest tym miejscem, w którym dobrze przygotowani nauczyciele i nauczycielki mogą nauczyć młodzież postaw pro obywatelskich" - dodała.

Szefowa MEN zapowiedziała, że wraz wiceminister Katarzyną Lubnauer pracuje także nad powołaniem zespołu złożonego z praktyków - nauczycielek i nauczycieli, ekspertek i ekspertów, który będzie pracował nad rzetelnym przedstawienie programu - ma on pozwolić młodym ludzi zrozumieć zasady funkcjonowania państwa, samorządu oraz poruszania się w świecie społeczno-politycznym. Zastrzegła, że ważnym elementem przedmiotu będzie najnowsza historia, na której poznanie do tej pory było często mało czasu.

"Przedmiot zostanie zaprezentowany w najbliższych miesiącach, kiedy powstanie zespół" - poinformowała Nowacka.

(PAP)

Autorki: Magdalena Gronek, Karolina Kropiwiec, Danuta Starzyńska-Rosiecka

jos/