Rada nadzorcza spółki Centralny Port Komunikacyjny (CPK) odwołała w piątek dwóch członków trzyosobowego zarządu spółki: prezesa Mikołaja Wilda, który szefował spółce od grudnia 2019 r., i Radosława Kantaka, odpowiadającego za inwestycje kolejowe. W zarządzie spółki pozostał Andrzej Alot, który odpowiada za sprawy finansowe. Jednocześnie przewodniczący rady nadzorczej Filip Czernicki został oddelegowany na trzy miesiące do pełnienia funkcji prezesa zarządu.
Lasek w Studiu PAP pytany o konkurs na stanowisko prezesa spółki CPK odpowiedział, że musi się odbyć w ciągu trzech miesięcy, gdyż jest to maksymalny czas, na jaki można oddelegować przewodniczącego rady nadzorczej do pełnienia tej funkcji. Podkreślił, że ważne jest wyłonienie odpowiedniego kandydata, który zarządzi tym "olbrzymim projektem lotniczym, kolejowym i drogowym oraz dużą grupą kapitałową składającą się z 24 spółek".
💬 Nie zależy nam na wydłużaniu audytu #CPK - mówił @LasekMaciej z @MFIPR_GOV_PL @CPK_PL @Platforma_org
— Adrian Kowarzyk (@AdrianKowarzyk) January 25, 2024
🎥cała rozmowa na https://t.co/gGhW95RytJ@PAPInformacje pic.twitter.com/fnlbq6r6QK
Wiceminister funduszy i polityki regionalnej ocenił, że ekspert ten powinien raczej pochodzić z rynku krajowego. Argumentował, że "potrzeba rozsądnej osoby, która zna nasze realia, realizowała podobne albo choćby zbliżone projekty w tej branży".
"Takie jest moje zdanie" - dodał.
Na uwagę, że ze względu na wielkość i złożoność projektu grupa takich kandydatów jest ograniczona, powiedział, że chodzi o ekspertów, którzy mają doświadczenie w projektach budowy, rozbudowy i uruchamiania lotnisk, ale także sieci kolejowych.
Lasek zaznaczył, że na każde stanowisko w zarządzie spółki będzie rozpisany konkurs tak, jak w przypadku trwającego właśnie naboru konkursowego na drugiego członka zarządu. Dodał, że głównym oczekiwaniem wobec zarządu jest możliwe szybkie i sprawne przeprowadzenie audytu spółki.
💬 W ciągu 3 mc odbędzie się konkurs na prezesa spółki #CPK
— Adrian Kowarzyk (@AdrianKowarzyk) January 25, 2024
To powinien być raczej ekspert z rynku krajowego, który zna nasze realia i realizował podobne projekty z branży - mówił @LasekMaciej z @MFIPR_GOV_PL @CPK_PL @Platforma_org
🎥na https://t.co/gGhW95RytJ@PAPInformacje pic.twitter.com/UiDjHanyuq
Spółka Centralny Port Komunikacyjny została powołana do przygotowania i realizacji Programu wieloletniego Centralnego Portu Komunikacyjnego, obejmującego m.in. budowę nowego lotniska centralnego dla Polski oraz inwestycji towarzyszących - m.in. linii kolejowych, dróg ekspresowych i autostrad.
Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który ma zintegrować transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. hektarów ma być wybudowany port lotniczy. W skład CPK mają wejść też inwestycje kolejowe: węzeł przy porcie lotniczym i połączenia na terenie kraju, które mają umożliwić przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz. CPK jest w 100 proc. własnością Skarbu Państwa. (PAP)
Autor: Adrian Kowarzyk
jc/