O PAP.pl

PAP.pl to portal PAP - największej agencji informacyjnej w Polsce, która zbiera, opracowuje i przekazuje obiektywne i wszechstronne informacje z kraju i zagranicy. W portalu użytkownik może przeczytać wybór najważniejszych depesz, wzbogaconych o zdjęcia i wideo.

Matysiak: nie podpisałabym się pod postulatem anulowania projektu budowy CPK

Nie podpisałabym się pod postulatem anulowania projektu budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK); nie rozumiem np. obiekcji ws. rozbudowy linii kolejowych - potrzebujemy kolei dużej prędkości - powiedziała w radiu Wnet posłanka Lewicy z partii Razem Paulina Matysiak.

Makieta Centralnego Portu Komunikacyjnego Fot. PAP/Piotr Nowak
Makieta Centralnego Portu Komunikacyjnego Fot. PAP/Piotr Nowak

Matysiak podczas czwartkowej rozmowy została zapytana, czy "podpisałaby się pod postulatem" anulowania projektu budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. "Nie, nie podpisałabym się pod takim postulatem" - odpowiedziała.

Pytana o zapowiedzi polityków Koalicji Obywatelskiej - skontrolowania projektu CPK - odparła, że "nie do końca wierzy, że Platforma Obywatelska wyrzuci cały ten projekt do kosza". "Myślę, że byłoby to nieodpowiedzialne" - oceniła.

Więcej

Makieta CPK, Fot. PAP/Piotr Nowak

Wybrano inwestora Centralnego Portu Komunikacyjnego

"Potrzebujemy takiej spokojnej, rzeczowej dyskusji na temat tego projektu, na temat projektu nowego lotniska. Tutaj Lewica zajęła jasne stanowisko w wyborach: mówiliśmy o tym, że 'nie' dla nowego lotniska, ale 'tak' dla rozbudowy sieci kolejowej i linii kolejowych dużej prędkości" - zaznaczyła posłanka.

"Osobiście jestem zdania, że to będzie dla nas bardzo duży skok rozwojowy. Nie rozumiem na przykład obiekcji związanych z rozbudową infrastruktury kolejowej. Naprawdę, najwyższa pora, byśmy mieli kolej dużych prędkości. (...) Tutaj argumentów jest sporo" - wskazywała.

Matysiak dodała, że "przez ostatnie lata PiS nie chciało rozmawiać z opozycją, nie chciało przekonywać innych formacji do poparcia tego projektu, było przekonane, że to jest tylko ich projekt, że oni sami to zrobią, choć oczywiście było to zupełnie niemożliwe, bo tak wielkich projektów infrastrukturalnych nie buduje się w jedną kadencję". "To projekt rozpisany naprawdę na wiele lat i tutaj, jak już wielokrotnie się wypowiadałam, potrzebujemy takiego myślenia sztafetowego" - powiedziała posłanka.

Zauważyła, że PO reprezentuje takie podejście np. w przypadku projektów budowy energetyki jądrowej w Polsce. Dodała jednak, że nie powinno dyskutować się o ewentualnej zmianie lokalizacji planowanej elektrowni jądrowej, tylko należy jak najszybciej zacząć budowę.

Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. ha ma być wybudowany port lotniczy. Pierwszy etap lotniska, czyli dwie równoległe drogi startowe i infrastruktura do obsługi 40 mln pasażerów, ma zostać uruchomiony w 2028 r. Plan Generalny CPK zakłada, że następnie port będzie w sposób modułowy rozbudowywany. Spółka CPK jest w 100-proc. własnością Skarbu Państwa. (PAP)

kno/

Zobacz także

  • Centralny Port Komunikacyjny to spółka Skarbu Państwa Fot. PAP/Tomasz Gzell

    CPK wydzierżawi ok. 185 ha gruntów do końca przyszłego roku

  • Tunel CPK w Łodzi z pozwoleniem na budowę. Fot. CPK

    CPK z pozwoleniem na budowę tunelu dla Kolei Dużych Prędkości pod Łodzią

  • Mikołaj Wild, prezes CPK i Nicolás Puiggari, dyr. ds. międzynarodowych z Administrador de Infraestructuras Ferroviarias (ADIF). Fot. CPK

    Spółka CPK podpisała porozumienie z hiszpańskim operatorem kolejowej infrastruktury

  • Makieta Centralnego Portu Komunikacyjnego Fot. PAP/Paweł Supernak

    Amerykański generał o CPK: szybkość przemieszczania się po Europie ma strategiczne znaczenie

Serwisy ogólnodostępne PAP