Zdaniem badaczy z Harvard T.H. Chan School of Public Health uzyskane wyniki wskazują na pilną potrzebę wprowadzenia rządowych regulacji dotyczących platform mediów społecznościowych, szczególnie w obliczu braku samoregulacji tej branży.
"Z uwagi na obawy o zdrowie psychiczne młodych ludzi coraz więcej decydentów próbuje wprowadzić przepisy mające na celu ograniczenie w mediach społecznościowych praktyk, które mogą sprzyjać depresji, stanom lękowym czy zaburzeniom odżywiania" – mówi prof. Bryn Austin, współautorka opublikowanej w "PLOS ONE" analizy. "Chociaż platformy mediów społecznościowych twierdzą, że są w stanie samodzielnie regulować swoją działalność tak, aby zmniejszyć szkody wyrządzane młodym ludziom, to jeszcze tego nie zrobiły. A nasze badanie sugeruje, że wobec olbrzymich korzyści finansowych (jakie płyną z reklam - przyp. PAP), nadal mogą zwlekać z podjęciem skutecznych kroków w celu ochotnych najmłodszych użytkowników".
Naukowcy wykorzystali dane z wielu różnych ankiet publicznych i badań rynku z lat 2021 i 2022, aby kompleksowo oszacować liczbę młodych (poniżej 18 r.ż) użytkowników Facebooka, Instagrama, Snapchata, TikTok, X (dawniej Twittera) i YouTube'a oraz powiązane z nimi przychody z reklam. Na podstawie zebranych danych zbudowali model symulacyjny, który oszacował, ile przychodów z reklam każda z sześciu platform uzyskała od młodych użytkowników mieszkających w Stanach Zjednoczonych w 2022 r.
Okazało się, że w badanym okresie w USA YouTube miał 49,7 mln użytkowników poniżej 18 roku życia, TikTok – 18,9 mln, Snapchat - 18 milionów, Instagram – 16,7 mln, Facebook – 9,9 mln a X - 7 milionów. Łącznie platformy te wygenerowały prawie 11 miliardów dolarów przychodów z reklam, które celowały w osoby nieletnie. 2,1 miliarda dolarów pochodziło od użytkowników w wieku 12 lat i młodszych, a 8,6 miliarda dolarów od tych w wieku 13–17 lat.
Największe przychody z reklam skierowanych do młodzieży przed 12 rokiem życia uzyskały YouTube (959,1 mln dolarów), a następnie Instagram (801,1 mln dolarów) i Facebook (137,2 mln dolarów).
Najwyższe przychody z reklam dla użytkowników w grupie wiekowej 13-17 lat uzyskały zaś Instagram (4 miliardy dolarów), TikTok (2 miliardy dolarów) i YouTube (1,2 miliarda dolarów).
Badacze obliczyli również, że w przypadku Snapchata przychody z reklam od osób poniżej 18 roku życia stanowiły aż 41 proc. ogólnych przychodów tej platformy. W przypadku TikToka było to 35 proc., YouTube’a - 27 proc., a Instagrama 16 proc.
„Nasze odkrycie, że platformy mediów społecznościowych generują znaczne przychody z reklam skierowanych do młodych ludzi, uwydatnia potrzebę większej przejrzystości danych, a także interwencji w zakresie zdrowia publicznego i przepisów rządowych” – podsumowuje główna autorka badania dr Amanda Raffoul. (PAP)
Autorka: Katarzyna Czechowicz
mmi/