Nad systemem AI, który wykorzystuje kamery na stacjach metra, pracują Société de transport de Montréal (STM – montrealska spółka transportu publicznego) i Centrum interwencji w przypadkach samobójstw (Center for Suicide Intervention – CRISE). Wg danych STM, na stacjach montrealskiego metra jest ok. 2 tys. kamer monitoringu. Sztuczna inteligencja analizuje w czasie rzeczywistym rejestrowany obraz i wskazuje osoby, które mogą być w sytuacji głębokiego stresu – tłumaczył w publicznej telewizji CBC profesor Brian Mishara, który jest dyrektorem CRISE i profesorem psychologii na Uniwersytecie Quebeku w Montrealu (UQAM), światowej sławy specjalistą zajmującym się problemem samobójstw.
„Mamy wskazówki, ale oczywiście człowiek nie jest w stanie monitorować setek ekranów przez cały dzień, by identyfikować takie zachowania” - powiedział Mishara. Stąd właśnie wykorzystanie AI, która nie używając algorytmów pozwalających na rozpoznawanie twarzy, koncentruje się na charakterystycznych zachowaniach.
„Osoby, które spędzają wiele czasu wpatrując się w głąb tunelu, osoby, które podchodzą do skraju peronu, lub często przekraczające żółtą linię, także takie osoby, które pozwalają odjechać wielu pociągom – to wszystko wskazówki, które mogą zapowiadać próbę samobójstwa” - mówił dziennikowi „La Presse” profesor Wassim Bouachir z Uniwersytetu TÉLUQ, quebeckiego uniwersytetu specjalizującego się w kształceniu zdalnym.
Mishara prowadzi badania nad samobójstwami w metrze w Montrealu od wielu lat, w pracy z 1999 r. opublikowanej w Canadian Journal of Psychiatry przeanalizował raporty koronera z lat 1986 – 1996 o 129 samobójstwach w montrealskim metrze i wskazując możliwe kierunki prewencji zauważył, że większość miała problem ze zdrowiem psychicznym, a swój zamiar zapowiadało 81 proc. tych, którzy popełnili samobójstwo.
W 2016 r. Mishara opublikował w czasopiśmie naukowym „Bio Med Central Public Health” analizę zarejestrowanych przez kamery w latach 2010 – 2013 zachowań samobójców w metrze w Montrealu. Była to pierwsza tego typu praca – podawał na swojej stronie UQAM. Mishara zauważył, że osoby, które pozostawiają swoje rzeczy na peronie i wielokrotnie przemierzają peron między skrajem a ścianą to właśnie potencjalni samobójcy. „Na podstawie tych dwóch zachowań, zarejestrowanych dzięki kamerom, można było zapobiec prawie jednej czwartej (24 proc.) samobójstw” - mówił Mishara cytowany w komunikacie UQAM.
Obecny pilotaż bierze pod uwagę więcej czynników. Docelowo algorytm dla AI ma być skonstruowany tak, że będzie mógł np. uprzedzać ochronę na stacji, by zdążyła zainterweniować lub wręcz alarmować prowadzącego skład metra, by unieruchomił pociąg przed wjazdem na stację. Bouachir mówił „La Presse”, że w ciągu maksimum dwóch lat po przeprowadzeniu testów dokładności system powinien być gotowy do wdrożenia.
Z Toronto Anna Lach(PAP)
nl/