Minister infrastruktury: rozmawiamy o kolei dużych prędkości do Berlina i Pragi
Minister infrastruktury Dariusz Klimczak zadeklarował, że Polska popiera pomysł Komisji Europejskiej połączenia stolic państw europejskich koleją dużych prędkości. Dodał, że z ministrami z Niemiec i Czech trwają rozmowy dotyczące szybkiej kolei z Warszawy do Berlina i Pragi.

O poparciu i zaangażowaniu Polski w sprawie idei połączenia kolejami dużych prędkości wszystkich stolic europejskich Klimczak mówił w czwartek na briefingu prasowym podczas międzynarodowej konferencji "Nowa era europejskiego transportu – wyzwania polityki TEN-T" w EC1 w Łodzi. Wydarzenie zorganizowano w ramach polskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej.
Jak wyjaśnił szef resortu infrastruktury, to jeden z priorytetów, który został nadany przez przewodniczącą Komisji Europejskiej Ursulę von der Leyen nowemu komisarzowi ds. transportu Apostolosowi Cicikostasowi.
"Tę misję przyjął komisarz. Ja także popieram tego typu program i będę pracował z panem komisarzem nad połączeniem europejskich stolic koleją dużych prędkości. Od samego początku swojej misji w rządzie zabiegałem, żeby tego typu połączenie wykonane było w pierwszym rzędzie ze stolicą Niemiec i Czech. Wyrażam duże zadowolenie, że polskie plany zostały wkomponowane w strategię Komisji Europejskiej" – powiedział Klimczak.
W rozmowie z PAP dodał, że trwają już rozmowy z ministrami z Niemiec i Czech dotyczące połączenia szybką koleją Warszawy z Berlinem i Pragą.
Wyjaśnił, że w przypadku Polski oznaczałoby to wydłużenie projektowanej 480-kilometrowej linii "Y", która połączy Warszawę, port lotniczy CPK, Łódź, Poznań oraz Wrocław i będzie elementem transeuropejskiej sieć transportowej TEN-T.
"Dotyczy to przedłużenia "Y" z Poznania do Berlina i z Wrocławia w kierunku Pragi" – wskazał minister infrastruktury.
Obecny na konferencji w Łodzi minister transportu Czech Martin Kupka przyznał, że należy inwestować w integrację transportu w całej UE, a kolej dużych prędkości to - jak mówił - podstawa europejskiej komunikacji. "Stworzy alternatywę dla połączeń lotniczych. Kolej będzie konkurencją i bardziej zrównoważonym środkiem transportu" – zaznaczył.
Obecnie podróż koleją z Warszawy do Berlina trwa ponad 5 godzin, a do Pragi – ponad 8 godzin.
System Kolei Dużych Prędkości ma powstać w Polsce w ramach Programu CPK. Według harmonogramu do końca 2032 r. ma zostać oddany do użytku odcinek KDP między Łodzią i Warszawą o długości ok. 130 km, a do 2035 r. zostaną zrealizowane fragmenty trasy z Łodzi do Poznania i Wrocławia. Pociągi kursujące na trasie "Y" - zgodnie z parametrami KDP - będą mogły jeździć z prędkością 300-320 km/h.
"Chcemy kształtować politykę inwestycji w transport i komunikację"
Szef resortu infrastruktury podkreślił, że Polska podczas swojego przewodnictwa w Radzie UE zamierza nie tylko dynamicznie realizować, ale i kształtować politykę inwestycji w transport i komunikację.
Zapowiedział, że tematami rozmów będzie dalszy rozwój europejskiej sieci transportowej oraz finansowanie transportu w kolejnej perspektywie finansowej UE po 2027 r. Zaznaczył, że jeżeli Europa, w tym Polska chce sprawnie zrealizować i wybudować wszelkiego rodzaju szlaki komunikacyjne związane z siecią TEN-T musi mieć zapewnione stabilne finansowanie.
"W tym roku pojawi się pierwszy draft dotyczący nowej perspektywy finansowej UE. Zabiegam o to, aby pojawiły się konkretne zapisy na finansowanie budowy kolei, dróg, transportu morskiego, lotniczego. To wszystkie rodzaje transportu, które należy równoważyć i żadnego z nich nie należy lekceważyć" – dodał Klimczak.
Poinformował, że zrealizowanie w pełni bazowej i rozszerzonej sieci TEN-T to koszt ok. 845 mld euro. "10 procent tej sumy będzie potrzebne, żeby zrealizować komponent bazowy i rozszerzony w Polsce, czyli brakuje nam 85 mld euro, abyśmy mogli dokończyć te sieci. To są pieniądze, o które zabiegamy" – przyznał minister infrastruktury.
Transeuropejska sieć transportowa (TEN-T) jest siecią głównych połączeń transportowych w ramach UE, obejmującą szlaki drogowe, kolejowe, lotnicze, morskie oraz rzeczne, a także platformy multimodalne i węzły miejskie. Ma ona sprzyjać sprawnemu transportowi ludzi i towarów, zapewniać dostęp do miejsc pracy i usług, umożliwiać handel i rozwój gospodarczy. (PAP)
bap/ jus/ mick/ know/