Jeden na dziesięciu Polaków nie słyszał o wecie prezydenta w sprawie ustawy medialnej

2022-01-04 09:00 aktualizacja: 2022-01-04, 09:36
Prezydent Andrzej Duda. Fot. PAP/Andrzej Lange
Prezydent Andrzej Duda. Fot. PAP/Andrzej Lange
57,3 proc. badanych pozytywnie ocenia weto prezydenta ws. nowelizacji ustawy o radiofonii i telewizji. Przeciwnego zdania jest 12,7 proc. respondentów. Obojętność zadeklarowało 20,4 proc., a 9,6 proc. nie słyszało o wecie - wynika z opublikowanego we wtorek sondażu SW Research dla rp.pl.

Agencja badawcza SW Research przygotowała sondaż dla portalu Rp.pl na temat zawetowania przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacji ustawy o radiofonii i telewizji, która przewiduje, że "większościowym właścicielem stacji telewizyjnej w Polsce może być wyłącznie firma zarejestrowana i działająca na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego, która jednocześnie nie jest spółką-córką firmy zarejestrowanej poza EOG".

Respondentów zapytano, "jak oceniają weto prezydenta ws. lex TVN". "57,3 proc. respondentów oceniło decyzję prezydenta w tej sprawie pozytywnie.12,7 proc. ankietowanych przyznało, że weto ocenia negatywnie. 20,4 proc. respondentów zadeklarowało obojętność wobec decyzji prezydenta. 9,6 proc. ankietowanych nie słyszało o wecie" - informuje portal.

"Zawetowanie ustawy za słuszne uważa 62 proc. respondentów, którzy ukończyli 50 rok życia i podobny odsetek badanych posiadających wyższe wykształcenie. Z uwagi na wysokość dochodu odpowiedź tę najczęściej wskazywały osoby zarabiające ponad 5000 zł netto (63 proc.). Biorąc pod uwagę klasę wielkości miejscowości największy odsetek osób, które decyzję prezydenta uważają za słuszną znajduje się wśród osób z miast liczących od 20 tys. do 99 tys. mieszkańców (64 proc.)" - komentuje wyniki badania Przemysław Wesołowski, prezesa zarządu agencji badawczej SW Research.

Rp.pl dodaje, że "o wecie prezydenta nie słyszało 16,5 proc. respondentów w wieku 18-24 lata oraz 13,8 proc. ankietowanych z wykształceniem zasadniczym zawodowym".

Badanie zostało przeprowadzone przez agencję badawczą SW Research wśród użytkowników panelu on-line SW Panel w dniach 28-29 grudnia 2021 r. Analizą objęto grupę 800 internautów powyżej 18 lat. Próba została dobrana w sposób losowo-kwotowy. Struktura próby została skorygowana przy użyciu wagi analitycznej tak, by odpowiadała strukturze Polaków powyżej 18. roku życia pod względem kluczowych cech związanych z przedmiotem badania. Przy konstrukcji wagi uwzględniono zmienne społeczno-demograficzne. (PAP)