Najwięcej na ten cel wydały Stany Zjednoczone, Chiny, Indie, Wielka Brytania i Rosja, na które przypadło łącznie 62 procent wydatków.
801 miliardów na cele wojskowe
Wydatki USA na cele wojskowe wyniosły 801 miliardów dolarów w 2021 roku, co oznacza spadek o 1,4 procent w porównaniu z rokiem 2020. W latach 2012-2021 amerykańskie inwestycje na badania i rozwój w dziedzinie wojskowości wzrosły o 24 procent, podczas gdy w tym samym okresie środki na zakup broni spadły o 6,4 procent.
"Wzrost wydatków na badania i rozwój w dekadzie 2012-21 sugeruje, że Stany Zjednoczone bardziej koncentrują się na technologiach nowej generacji" - powiedziała Alexandra Marksteiner, analityk Programu Wydatków Wojskowych i Produkcji Broni SIPRI.
Rząd USA wielokrotnie podkreślał potrzebę zachowania przewagi technologicznej armii amerykańskiej nad strategicznymi konkurentami.
Rosja zwiększyła swój budżet wojskowy
Rosja zwiększyła swój budżet wojskowy w roku poprzedzającym wojnę na Ukrainie o 2,9 procent do 65,9 miliardów dolarów. Był to trzeci z rzędu rok wzrostu, a wydatki wojskowe osiągnęły poziom 4,1 procent PKB. Wysokie dochody z ropy i gazu pomogły Rosji zwiększyć inwestycje na cele wojskowe przed inwazją na Ukrainę.
Pozycja budżetowa "obrona narodowa", która stanowi około trzech czwartych całkowitych wydatków wojskowych Rosji i obejmuje finansowanie kosztów operacyjnych oraz zakupów broni, została w ciągu roku skorygowana w górę. Ostateczna kwota wyniosła 48,4 miliardów dolarów, czyli o 14 procent więcej niż zakładano w budżecie na koniec 2020 roku.
293 miliardów dolarów na broń
Chiny, które zajmują drugie miejsce na świecie pod względem wielkości wydatków, przeznaczyły na swoje wojsko w 2021 roku szacunkowo 293 miliardy dolarów, co oznacza wzrost o 4,7 procent w porównaniu z rokiem 2020. Inwestycje wojskowe Chin rosną od 27 lat z rzędu.
Niemcy, które zajmują trzecie miejsce w Europie Środkowej i Zachodniej pod względem kwot wydawanych na obronność, przeznaczyły na swoje wojsko w 2021 roku 56 mld dolarów, czyli 1,3 procent PKB.(PAP)
gn/